29 Antwerpse gemeenten kregen samen 6,9 miljoen euro van het Fietsfonds

Eergisteren maakte de Vlaamse Overheid de balans op van haar fietsbeleid in de provincie Antwerpen. Ditmaal is het de beurt aan de provincie zelf. Ruim 38 kilometer fietspaden op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk in onze provincie werd in 2020 verbeterd. 29 gemeenten en steden klopten hiervoor aan bij het Fietsfonds wat neerkomt op een investering van 6,9 miljoen euro.

Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor mobiliteit: ‘Een gemeente of stad kan een beroep doen op het Fietsfonds, een samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies, voor de aanleg en verbetering van hun fietsinfrastructuur op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF).’

‘Een gemeente kan zo 90 of zelfs 100 procent Fietsfondssubsidie krijgen. In 2020 deden maar liefst 29 gemeenten en steden in onze provincie hierop beroep, goed voor 38,5 kilometer fietspaden op het BFF-netwerk, een investering van 6,9 miljoen euro.’ Provincie Antwerpen prefinanciert dit bedrag en krijgt nadien 50 procent terug van de Vlaamse overheid.

Binnen het Fietsfonds zijn er twee subsidiereglementen, respectievelijk voor de aanleg van fietsostrades en voor fietsinfrastructuur op de overige bovenlokale functionele fietsroutes (BFF). De aanleg van fietsostrades is 100 procent subsidieerbaar, waarbij naast de aanlegkosten ook de studie- en grondverwervingskosten meetellen. Voor de aanleg van fietsinfrastructuur op de overige BFF-routes kan de lokale overheid rekenen op een tussenkomst van 90 procent van de subsidieerbare aanlegkosten.

Van de 6,9 miljoen euro subsidie ging bijna zes miljoen euro naar de aanleg van fietsinfrastructuur op de overige BFF-routes waaronder ·1,4 miljoen euro naar Heist-op-den-Berg voor de fietspaden tussen de Morkhovenseweg en L. van Bauwelstraat en de Lostraat; 740 000 euro naar de Olensteenweg in Kasterlee (zie foto); 720 000 euro naar de Lierbaan in Putte en 355 000 euro naar de Van Den Nestlaan in Ranst.

Lemmens: ‘Vorig jaar waren er ook vijf dossiers voor de fietsostrades. Dit wijst er op dat de gemeenten ook voor fietsostrades de weg naar het Fietsfonds hebben gevonden, een partnerschap dat we sterk aanmoedigen. Het ging om 300 000 euro voor de aanleg van de fietsweg tussen Parmastraat en Heidestraat in Zwijndrecht, onderdeel van de fietsostrade F4 Antwerpen-Gent; 150 000 euro voor de verlichting op de fietsostrade F106 Aarschot-Herentals voor de stad Herentals; 245 000 euro ging naar de stad Antwerpen voor de fietsostrade F14 Antwerpen-Essen tussen Columbiastraat en Manchesterlaan; 130 000 euro voor de gemeente Puurs voor de fietsostrade F18 Sint-Niklaas-Mechelen tussen Bornem en Puurs en 145 00 euro voor de verbreding van de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen tussen de Roderveldlaan en Deurnestraat voor de stad Mortsel.’

‘Binnen de provincie Antwerpen is de aanleg van fietsostrades het paradepaardje. Dit jaar is er meer dan tien miljoen euro voorzien voor eigen investeringen in fietsostrades. Daarnaast voorziet de provincie Antwerpen nog eens vier miljoen euro voor gemeenten en steden die zelf infrastructuur aanleggen of verbeteren op het BFF.’ (Antwerps Persbureau / Foto Provincie Antwerpen)

%d bloggers liken dit: