Allereerste digitale raadszitting in Mortsel stemt motie en gaat voluit voor behoud tram 7

Op 24 maart 2020 vergaderde de gemeenteraad in Mortsel voor het eerst digitaal. Via videoconferentie verzekerde lokaal bestuur Mortsel dat de gemeenteraad rechtsgeldig kon plaatsvinden én dat we tegelijk de richtlijnen om de verspreiding van het coronavirus te vertragen toepasten. Een historisch moment voor onze raadsleden!  Het belangrijkste wapenfeit van de avond was een motie, waarmee de gemeenteraad een duidelijk signaal wil geven aan De Lijn. Lokaal bestuur Mortsel wil dat De Lijn haar huidige plannen rond basisbereikbaarheid herbekijkt en het aanbod naar de Mortselaar verbetert in plaats van afbouwt.

Digitale vergadering
Het was een spannend moment gisterenavond: de allereerste digitale gemeenteraad en OCMW-raad. Crisistijden vragen immers om creatieve oplossingen om de democratie op een rechtsgeldige manier te kunnen verzekeren. Enkel de collegeleden en de voorzitter van de raad verzamelden nog fysiek in Mortsel – zij het op een respectabele afstand van elkaar. Alle andere raadsleden konden via videoconferentie volgen of met elkaar praten. Via een digitale tool vond na elk punt een rechtsgeldige stemming plaats. Zo gebeurde het ook voor de belangrijke motie rond basisbereikbaarheid van De Lijn.

Context motie basisbereikbaarheid
Mortsel wil de transitie naar een duurzame mobiliteit verder stimuleren. In de vervoersregio Antwerpen wordt gestreefd naar een modal shift met minder gebruik van de auto en meer verplaatsingen te voet, per fiets, met deelsystemen én met het openbaar vervoer. Mortsel draagt al vele jaren positief bij aan de uitbouw van het openbaar vervoer, denk maar aan de verlenging van tramlijn 15 naar Boechout.

Op 20 januari 2020 nam het college van Mortsel akte van het ontwerpplan Basisbereikbaarheid van De Lijn. Dit ontwerpplan bevat een aantal voorstellen die het aanbod openbaar vervoer in Mortsel en voor de Mortselaar zal verminderen en verschralen:
– in de voorstellen wordt tramlijn 7 afgeschaft;
– ook buslijn 90 vervalt en de lijnen 51-52-53 zullen niet meer naar Berchem rijden maar naar Wilrijk;
– het aanbod naar Antwerpen zonder overstap zal enkel nog verzorgd worden door tramlijn 15. Een lijn waarop de trams nu al overvol zitten;
– als tegemoetkoming zou tram 15 frequenter rijden en zouden er eventueel nog langere trams kunnen ingezet worden. De verhoging van de frequentie compenseert het verlies van tram 7 echter niet maar zorgt voor een capaciteitsverlies van 18% en dat is zelfs nog zonder het verlies van de buslijnen 51-52-53 gerekend;
– als gevolg van het afschaffen van de busverbinding naar Lier vanuit Mortsel (buslijn 90) zal men tram 15 moeten nemen naar Boechout om daar over te stappen op de bus Vremde-Lier. Met andere woorden nóg meer reizigers op tram 15, de tramlijn die zijn maximumcapaciteit in de spits al bereikt heeft.

Lokaal bestuur Mortsel is er van overtuigd dat De Lijn een grote inschattingsfout maakt. De capaciteitsvermindering zal grote problemen veroorzaken voor de reizigers die daardoor andere verplaatsingsmethoden zullen zoeken. Dit is een voorstel dat niet gebaseerd is op de noden van de reiziger en de ambitie van de modal shift, waarbij zowel Mortsel als de reiziger in de kou blijft staan.

Daarom stemde de gemeenteraad van Mortsel een motie, om een duidelijke reactie te geven op de ontwerpplannen “Basisbereikbaarheid” van De Lijn.

Motie
De gemeenteraad vraagt de bevoegde instanties uitdrukkelijk:
– in globo het aanbod en de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer in deze regio te verhogen en te verbeteren ipv het aanbod af te bouwen;
– in het plan Basisbereikbaarheid het behoud van Tramlijn 7 met (eind)halte in Mortsel te garanderen;
– om op termijn Tramlijn 7 door te trekken naar Kontich;
– het behoud van een rechtstreekse busverbinding tussen Mortsel en Lier;
– voldoende aanbod openbaar vervoer om de bereikbaarheid van onze scholen, woonzorgcentra en de ziekenhuizen te garanderen;
– het behoud van of een volwaardig alternatief voor de buslijnen 90 en 51-52-53;
– om de capaciteit van P&R Capenberg te verhogen en parkeren op P&R Capenberg gratis te blijven aanbieden;
– om in te zetten op de uitwerking van een ernstig beleidsprogramma inzake deelmobiliteit en taxicheques.

en dringt aan op het herzien van dit voorstel zodat het aanbod en de capaciteit Antwerpen-Mortsel vermeerdert en voldoet aan de vraag.

N-VA, sp.a – I Love Mortsel, Open VLD, Groen, CD&V, Mortsel leeft en & raadslid Vlaams Belang stemden voor de motie. 1 raadslid van Vlaams Belang stemde tegen.