Bewakingscamera’s moeten voortaan worden aangegeven bij de politiediensten

EDEGEM – Op 25 mei 2018 trad de vernieuwde camerawetgeving in werking. Bewakingscamera’s moeten voortaan aangegeven worden aan de politiediensten, dus niet meer bij de vroegere Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer. Elke persoon die verantwoordelijk  is voor een camerabewakingssysteem zal via het e-loket www.aangiftecamera.be de camera’s moeten registreren en ervoor zorgen dat dit bij wijzigingen steeds up-to-date blijft. Wie zich niet registreert riskeert een boete! Personen die hun bewakingscamera’s al hadden aangegeven via het CBPL moeten dit opnieuw aangeven via de nieuwe toepassing. Er wordt een overgangsperiode van twee jaar voorzien om zich in regel te stellen. Er is een uitzondering voorzien voor burgers die binnen de privéwoning een bewakingscamera installeerden. Zij moeten dit niet registreren. Camera’s die deels toezicht geven op de het openbaar terrein moet je wél registreren! Meer info vind je terug via www.besafe.be. Heeft u een vraag over dit nieuwe aangiftesysteem? Contacteer de helpdesk “camera” van maandag tot vrijdag tussen 9u en 17u op het telefoonnummer 02/739 42 80 of op het mailadres helpdeskcamera@eranova.fgov.be.

%d bloggers liken dit: