Duffel zet drones én beeldherkenning in voor parkeeronderzoek: primeur voor Vlaanderen

Op zaterdag 8 oktober 2022 start in Duffel een innovatief parkeeronderzoek waarbij drones én technologie voor beeldherkenning ingezet worden. Het is de eerste gemeente in Vlaanderen die beroep doet op deze technologie.

“In Duffel zitten er heel belangrijke mobiliteitsplannen en projecten in de pijplijn die ook een impact zullen hebben op de hoeveelheid parkeerplaatsen. Daarbij zijn de herontwikkeling van de G. Van der Lindenlaan/plein en de omgeving van Bruul waarschijnlijk de bekendste. Maar onder andere ook bij de herontwikkeling van de site De Pollepel, met bovenop nog de nieuwe fuifzaal moeten we zorgvuldig naar duurzaam parkeren kijken”, zegt schepen van mobiliteit en openbare werken Jos Hellemans.

“Het parkeeronderzoek heeft tot doel te meten hoeveel ruimte voor parking er werkelijk nodig is, en dit op verschillende momenten zoals bijvoorbeeld een gewone dag of op onze dinsdag marktdag of tijdens een groot evenement zoals binnenkort de jaarmarkt. Op die manier kan de hoeveelheid parking afgestemd worden op de werkelijke noden, terwijl we toch veel zuiniger met onze ruimte willen omgaan”, verduidelijkt schepen Jos Hellemans.

Parkeerdetectie vanuit de lucht is hierbij een innovatieve methode. Drones brengen de hoeveelheid geparkeerde auto’s in beeld in een bepaald gebied. De drone vliegt een vooraf ingestelde en telkens exact dezelfde route. Vervolgens kan de software de foto’s van de verschillende meetmomenten vergelijken en herkennen. Door deze vergelijking kan naast de parkeerdruk ook de parkeerduur inzichtelijk worden gemaakt.

“Drones vliegen relatief snel, de software zorgt voor intelligente verwerking en dus is dit parkeeronderzoek een heel snelle en efficiënte methode om zicht te krijgen op de parkeerdruk en de parkeerduur binnen onze gebieden. Geluidshinder vanwege de drones wordt niet verwacht. De dronebeelden worden loodrecht naar beneden gefilmd, vanaf 75 meter hoogte. De contouren van voertuigen worden op die manier duidelijk in beeld gebracht, maar personen, nummerplaten en andere elementen die de identiteit van wie of wat er in beeld komt, zijn niet herkenbaar. We gaan dus op een heel ernstige manier om met de bescherming van de privacy”, vult schepen van milieu en ruimtelijke ordening Isabel Glorie aan.

Vroeger werd parkeeronderzoek uitgevoerd door handmatig het aantal voertuigen op een locatie te tellen. Dat leverde nooit een precieze momentopname op en het was heel arbeidsintensief. Bovendien was het lastig om te weten of voertuigen kort of lang geparkeerd stonden.

Voor dit parkeeronderzoek werkt lokaal bestuur Duffel samen met streekintercommunale IGEMO. In de komende weken zijn, afhankelijk van het weer, nog verschillende vluchten gepland.

%d bloggers liken dit: