Eén van de meest unieke muziekdozen ter wereld is naar jaarlijkse traditie weer voorzien van nieuwe melodieën

Het automatisch speelwerk uit 1712 op de beiaardklokken van de Sint-Gummarustoren in Lier is door de stadsbeiaardier Koen Van Assche voorzien van nieuwe muziek. Zelf bespeelt hij het beiaardklavier op elke zaterdag tussen 12 en 13 uur, maar elk kwartier weerklinkt een automatische melodie om de tijdsaanduiding aan te kondigen. Dit mechanisme is te vergelijken met een muziekdoos, maar dan in het groot, waarbij de pinnen worden verplaatst om nieuwe melodieën te verkrijgen, het zogenaamde “versteken”.

De muziekkeuze valt daarbij elk jaar op componisten die worden herdacht. In 2021 zijn dat Camille Saint-Saëns (100 jaar geleden overleden), Jan Pieterszoon Sweelinck (400 jaar geleden overleden), Igor Stravinsky (50 jaar geleden overleden) en Matthias Vanden Gheyn (300 jaar geleden geboren).

Op elk uur klinkt Romance opus 36 (oorspronkelijk voor hoorn en piano) van Saint-Saëns. Elk kwartier na het uur klinkt een kort fragment van een largo voor orgel van Matthias Vanden Gheyn, de 18de-eeuwse stadsbeiaardier van Leuven en organist-kapelmeester van de Leuvense Sint-Pieterskerk. Hij was zo befaamd dat hij een standbeeld kreeg op de eerste rij van het Leuvense stadhuis. Op elk halfuur klinkt een kort fragment van de Vuurvogel van Stravinsky, en elk kwartier voor het uur klinkt een fragment van het thema van het orgelwerk “Ballo del Granduca” van de Amsterdamse componist Sweelinck.

Wie de werking van dit uniek speelwerk wil zien, kan terecht op de website www.beiaardlier.be. Via de facebookpagina www.facebook.com/beiaardlier kan je filmpjes terugvinden over het uithalen en het plaatsen van de trommelpinnen.

 

%d bloggers liken dit: