Meer dan 700 leraren van GO! Antwerpen leren van elkaar tijdens leerbeurs GOesting

Zo’n 700 leraren en medewerkers van de meer dan 50 scholen en centra van GO! scholengroep Antwerpen trokken op woensdagnamiddag (15/1) samen naar BluePoint Antwerpen voor ‘GO!esting, innoveren, delen & leren’, een beurs waar zij hun ervaringen en expertise met elkaar konden delen. Met dit evenement wil GO! scholengroep Antwerpen innovatie stimuleren, leraren de kans geven om van elkaar te leren, de autonomie van leraren vergroten en hen zo zuurstof geven om met goesting te blijven werken.

 

Inzetten op de goesting van straffe leraren

Het Vlaamse onderwijs ligt onder vuur: we gaan achteruit in internationale rankings en de groeiende diversiteit maakt het er niet gemakkelijker op. De maatschappelijke waardering voor het beroep van leraar lijkt zienderogen te dalen.

GO! scholengroep Antwerpen wil kwalitatieve innovatie van binnenuit stimuleren. Tijdens deze allereerste GO!esting-beurs waren er zo’n 30-tal workshops voor en door leraren en kon men kennismaken met meer dan 50 innovatieve, goede praktijkvoorbeelden van collega’s uit andere GO! scholen. Pedro De Bruyckere (onderzoeker en pedagoog) en Dian Fluijt (onderzoeker en docent) gingen tijdens een keynote dieper in op innovatief onderwijs. Het GO!esting evenement werd afgesloten met een receptie en live optreden ter ere van het 20-jarig bestaan van de scholengroep.

Danielle Van Ast, algemeen directeur van GO! scholengroep Antwerpen (foto):
“Er is veel expertise op de werkvloer en er zit heel wat innovatiekracht in onze scholen. Leraren zijn vaak té bescheiden en beseffen niet altijd hoe goed ze wel bezig zijn. Met de GO!esting-beurs willen we die professionaliteit de nodige erkenning geven en leraren de kans geven van elkaar te leren. In onze scholengroep geloven we dat onze mensen de sleutel zijn tot het verhogen van de onderwijskwaliteit. Als we straf onderwijs willen, dan hebben we straffe leraren nodig.”

Leraren willen graag bijleren

Taalleraren Jill Tubax en Wim Sels geven het vak ‘Frenglish’ in het GO! atheneum Deurne. “Onze leerlingen wisselen constant af tussen kleine opdrachten in het Engels en het Frans. Zij bekijken bijvoorbeeld een Engels filmpje en vertellen daarna in het Frans waarover het gaat. Het valt ons op dat we de leerlingen uitdagen en zij goede vooruitgang boeken wat hun taalvaardigheid en de kwaliteit van hun presentaties betreft. Het is met veel plezier dat we onze aanpak dan ook delen met collega’s. Leren van elkaar is essentieel als we ons onderwijs willen verbeteren,” legt Wim uit.

Joëlle Claes is kleuterleidster in GO! freinetschool Het Avontuur. Zij geeft de workshop ‘Media in de kleuterklas. “In de wereld van onze kinderen zijn media overal, maar leraren weten niet altijd hoe ze kinderen ermee kunnen leren omgaan. Ik ben daar zowel privé als professioneel heel erg mee bezig en ik vind het fijn dat ik mijn kennis kan delen met collega’s van andere scholen,” aldus Joëlle.

 

Te weinig leraren? Soigneer ze!

Uit cijfers van de VDAB blijkt dat onze Vlaamse scholen eind september nog op zoek waren naar 436 leerkrachten voor het kleuter- en lager onderwijs en in het secundair 786 vacatures niet ingevuld geraakten. Minstens één op vier leraren geeft er na vijf jaar de brui aan. Alle onderwijspartners werken samen aan mogelijke oplossingen. Het bestuur van GO! scholengroep Antwerpen meent dat samen leren, vertrouwen geven en waardering uiten, de kans op succes verhoogt en wil hun leraren ‘soigneren’. Ook om die reden koos de organisatie ervoor om van GO!esting een echt ‘leerfeest’ te maken.

“Het negatieve beeld van onderwijs is een doorn in het oog van leraren, beleidsmedewerkers of directeurs die met hart en ziel hun job doen. We willen met onze scholengroep positieve maar eerlijke verhalen vertellen over het leraarschap. Er zijn namelijk leraren die heel veel voldoening halen uit hun job omdat ze elke dag het verschil maken en bijdragen aan de ontwikkeling en de toekomst van onze kleuters, leerlingen en cursisten. Laten we met z’n allen het vertekende beeld rechttrekken en leraren de waardering geven die ze verdienen, zodat jonge mensen goesting krijgen om leraar te worden,” aldus Danielle Van Ast.

 

%d bloggers liken dit: