Mobiliteitscijfers Antwerpen beïnvloed door thuiswerk en deelvoertuigen

In 2020 verplaatste 21,4 procent van de Antwerpenaren zich niet op regelmatige basis naar het werk. Een forse toename van 16,4 procent ten opzichte van 2010. Bovendien leerden 22,4 procent scholieren thuis. In het verplaatsingsgedrag van de bewoners voor vrije tijd wint de fiets het van de auto met 40,8 procent fietsers tegenover 28,8 procent autobestuurders in 2020. De hoeveelheid file op de Antwerpse wegen daalde naargelang met tien procent minder file in 2020 tegenover 2019.

Einde 2020 waren er al meer dan 7 000 deelvoertuigen beschikbaar voor gebruikers. Het gaat om 631 deelwagens, 200 deelscooters, 1 400 deelsteps, 4 200 Velo’s en 612 andere deelfietsen. Er kwamen in 2020 ook meer dan 5 000 nieuwe gebruikers van commerciële deelauto’s bij. Ondertussen gaat het al om 36 087 mensen die commerciële deelauto’s gebruiken in Antwerpen.

Slim naar Antwerpen voerde in 2020 opnieuw een werknemersbevraging uit bij de Antwerpse werkgevers. 29 werkgevers namen hieraan deel, goed voor 6 132 antwoorden van hun werknemers. De resultaten tonen aan dat een bijkomende 26 procent van de werknemers de auto nu laat staan ten opzichte van 2016. De voornaamste motivatie om zich anders te verplaatsen was om de conditie en gezondheid te verbeteren. Files vermijden en reistijd verminderen waren argumenten twee en drie.

De (snelle) elektrische fietsen vergroten het fietspotentieel bij de pendelaars. Koen Kennis (N-VA), schepen voor mobiliteit: ‘De speed peledec is een game changer, dat zullen de fietshandelaren bevestigen. Ook in onze cijfers zien we dat. Pedelecs maken het voor veel mensen zoveel aantrekkelijker te kiezen voor de fiets, zowel voor woon-werkverkeer als recreatief gebruik.’ Uit de resultaten blijkt ook dat fietsers het meest tevreden zijn over hun verplaatsing, op de voet gevolgd door respondenten die zich te voet verplaatsen.

Voor corona werkte iets minder dan de helft van de respondenten uit de bevraging wel eens thuis. Zestien procent deed dit maar een aantal keer per jaar, vijftien procent één à twee dagen per week, en negen procent werkte zelfs vaker thuis. Na corona verwacht 37 procent één à twee dagen per week thuis te werken, zestien procent nog vaker. Stad Antwerpen steunt werknemers die de fiets naar het werk nemen zolang hun route door het Antwerpse hindergebied loopt (Antwerpen en Zwijndrecht). 508 fietskortinggebruikers waarvan 145 zijn gestart in 2020, lieten de auto thuis voor 64 032 fietsritten en fietsten in totaal 486 740 kilometer. De stad betaalde 43 671 euro uit aan fietstoelagen.

Kennis: ’We werkten de afgelopen jaren meer dan 140 missing links op fietspaden weg, legden verschillende fietstunnels en -bruggen aan en rollen versneld bijkomend 19,2 kilometer fietsstraten uit om het fietsverkeer te faciliteren.’ Antwerpen telt ondertussen 648 kilometer fietspaden en 714 kilometer trage wegen waar geen gemotoriseerd vervoer mag komen. Er werden in 2020 meer dan acht miljoen fietsers geteld aan dertien fietstelpalen. Verder komen er meer grote en beveiligde parkings voor (elektrische) fietsen en auto’s. In 2020 zijn er in de stad twintig buurtfietsenstallingen met 1 002 plaatsen en 26 buurtparkings met 1 239 plaatsen. Er kwamen zeven snelladers bij voor elektrische auto’s. Er wordt aan 4 000 extra park-and-rideplaatsen gebouwd rond de stad. Momenteel liggen er rond Antwerpen al veertien park-and-rides die goed zijn voor 2 679 plaatsen. (Antwerps Persbureau Foto Slim naar Antwerpen)

%d bloggers liken dit: