Ondergrondse parkeergarage zorgt opnieuw voor commotie in Mortsel

In elke gemeente heb je van die dossiers die af en toe aan de oppervlakte komen. In Mortsel is dat de ondergrondse parkeergarage aan het Stadsplein. Het lokaal bestuur wil in bepaalde omstandigheden jaarabonnementen voor de garage terugbetalen aan de inwoners. ‘Concurrentievervalsing’, klinkt het bij de meeste oppositiepartijen.

In het bouwreglement staat dat men een retributie van 12 500 euro moet betalen indien men geen parkeerplaats voorziet of indien men de bestemming van een parkeerplaats wijzigt. Het stadsbestuur wil nu tegemoet komen aan de inwoners die hun auto parkeren in de ondergrondse parking en daarvoor een jaarabonnement betalen. Dat bedrag, 500 euro, zal onder de vorm van subsidie worden terugbetaald.

Koen Dehaen (N-VA), schepen van financiën: ‘Met dit subsidiereglement gaan we het bovengronds parkeren in bepaalde wijken aanpakken. De bouwcode dateert pas van 2018 en geldt voor heel het grondgebied. Het staat iedere burger vrij om gebruik te maken van deze subsidie. Wie dat wil kan in de plaats van de subsidie een bewonerskaart aanvragen. Op deze manier gaan we de auto niet volledig verbannen, maar het gebruik ervan ontraden.’

Michiel Hubeau (Groen): ‘Ik begrijp jullie maatregel niet. Jullie leggen nog steeds een belasting op van 12 5000 euro indien er geen parkeerplaats wordt aangelegd. Jullie willen net dat er parkeerplaatsen bijkomen anders zouden jullie die heffing afschaffen. Het blijft een raar systeem dat je de premie niet krijgt wanneer je je auto elders parkeert. ‘ Mark Schampaert (Vlaams Belang): ‘Dit is een discriminatie op basis van woonplaats omdat je enkel en alleen van het subsidiereglement gaat gebruik maken wanneer je in de omgeving van de parking woont. Bovendien is dit een vorm van oneerlijke concurrentie. Jullie willen ervoor zorgen dat er meer plaatsen worden bezet in de private parking van Van Roey anders kan de firma opnieuw een procedure tegen jullie opstarten omdat de parking te weinig wordt benut en worden jullie opnieuw veroordeeld tot een schadevergoeding van 400 000 euro. En bovendien, moesten jullie hiervoor geen aanbesteding uitschrijven? Waarom werd de persoon die in Drabstraat parkeerplaatsen verhuurd er niet bij betrokken? Indien jullie dit subsidiereglement doorzetten dan zullen wij klacht neerleggen bij de gouverneur.’

Dehaen: ‘We zijn pro-actief naar toezicht gegaan. Bovendien werd het reglement opgemaakt in samenwerking met de juridische dienst. Het is dus waterdicht. We proberen met dit reglement enkel maar voor te lopen op de nieuwe bouwcode.’ Naranjo Descamps (Mortsel Leeft!): ‘In 2018 hebben jullie de retributie zomaar eventjes vertienvoudigd: van 1 250 naar 12 500 euro. In een stad als Antwerpen bijvoorbeeld vraagt men maar 5 000 euro. Projectontwikkelaars durven niet beginnen bouwen in Mortsel omwille van de boetes. Wanneer we dit gaan doordrukken dan gaan we wonen in Mortsel duurder maken.’ Burgemeester Erik Broeckx (N-VA): ‘De parkeergarage is een Publieke-Private Samenwerking tussen de stad en Van Roey. Wij zijn dus verantwoordelijk voor bepaalde dingen maar hebben nooit afspraken gemaakt in verband met de bezettingsgraad van de parking. Indien er een klacht vertrekt naar de gouverneur zal ook zij te rade gaan bij dezelfde mensen die wij hebben geconsulteerd. ‘ Naranjo Descamps vroeg een hoofdelijke stemming. De meerderheid stemde voor, Patrick Hapers (CD&V) onthield zich. De anderen stemden tegen.

Edwin MARIËN

Antwerps Persbureau

Foto FB Stad Mortsel

%d bloggers liken dit: