Stekr begeleidt huurders die moeilijk woning vinden

Herkenbaar voor (te) veel mensen: dat was de uitzending rond betaalbare huurwoningen van het reportagemagazine “Pano” van 17 februari. De uitzending legde niet alleen het schrijnend tekort aan betaalbare huurwoningen bloot, maar ook dat zowel huurders als verhuurders niet voldoende op de hoogte zijn van de mogelijke steunmaatregelen van de Vlaamse Overheid. Alhoewel nog te weinig bekend, laat dat nu net zijn wat intercommunale IGEMO doet middels de dienstverlening van Stekr: (ver)huurders informeren, adviseren en begeleiden. Ze doet dit in de gemeenten Lier, Berlaar, Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver, Duffel, Putte, Willebroek, Bornem en Puurs – Sint-Amands.

Stekr kan vicieuze cirkel doorbreken voor huurders

Intercommunale GEMO heeft sinds juni 2020 een nieuwe dienstverlening naar de burger toe gelanceerd in maar liefst 8 gemeenten, onder de naam Stekr. Het bundelt de reeds bestaande dienstverleningen van de Woonwinkel, het Woonloket en het Energiehuis in één merk.

De moeilijkste zoektocht is vaak deze naar een betaalbare én leefbare huurwoning, en dan in het bijzonder voor huurders met een laag inkomen. Zonder ondersteuning is het moeilijk de vicieuze cirkel van schrijnende toestanden te doorbreken. Net voor hen kan de dienstverlening van Stekr een enorme hulp zijn, zo blijkt telkens opnieuw aan de loketten van Stekr.

Nadine Labio, woonadviseur: “We ontvangen vaak mensen in schrijnende situaties en stellen vast dat zij helemaal niet op de hoogte zijn van de ondersteunende mogelijkheden die er zijn. Dankzij de juiste informatie en adviezen kunnen zij hun woonsituatie toch aanzienlijk verbeteren. Wij kunnen bijvoorbeeld samen met de huurder bekijken of ze recht hebben op een huursubsidie of een huurpremie van de Vlaamse Overheid, beiden worden nog veel te weinig benut.”

Een ander veel voorkomend probleem stelt zich bij de huurwoningen van slechte kwaliteit. Stel: je huurt een woning, maar de muren zijn vochtig, het dak lekt en je verwarming laat het afweten. Dan kan je via Stekr een woningcontrole aanvragen. Een medewerker kan dan heel praktisch ondersteunen door bijvoorbeeld mee te helpen brieven op te stellen, de problemen aan te kaarten bij de juiste personen, de aanvraag van de woningcontrole in te dienen,… Bij ingebrekestelling kunnen voorwaarden aan de verhuurder opgelegd worden. Ook de opvolging hiervan gebeurt door de Stekr-medewerker.

“Dit is een mooi voorbeeld van hoe de vicieuze cirkel kan doorbroken worden. We zien vaak dat wanneer mensen hierin niet begeleid worden, ze uiteindelijk of in hun huurhuis van zeer slechte kwaliteit blijven wonen, of verhuizen naar een andere woning van gelijkaardige, ongezonde woonkwaliteit. Ze weten bijvoorbeeld niet dat de brieven aangetekend moeten verstuurd worden, waardoor er vaak niks met hun klachten gebeurt. Hiermee willen we duidelijk maken dat mensen met huurproblemen niet in de kou hoeven te blijven staan, maar het is belangrijk dat ze wel zelf de stap naar Stekr zetten,” vertelt Nadine Labio. “Uiteraard kan iedereen die advies of informatie wil terecht bij Stekr, niet alleen mensen die in de problemen zitten.”

Ook verhuurders kunnen terecht bij Stekr

Uit de reportage bleek dat ook verhuurders vaak te weinig op de hoogte zijn van wat er allemaal mogelijk is. Minister Diependaele wil daarvoor in overleg gaan met de immokantoren. Maar in de 8 gemeenten kunnen ook zij perfect terecht bij Stekr voor advies rond huurpremies en -subsidies, alsook rond renovaties en leningen.

“De regelgeving voor huurwoningen is een complex gegeven, een medewerker kan advies geven over welke zaken je precies in orde moet brengen. We helpen bijvoorbeeld ook in het bekomen van een conformiteitsattest: dat is het bewijs dat je woning in orde is en klaar voor verhuur,” zegt Nadine Labio. “We merken ook dat verhuurders soms denken dat renovatie of het verbeteren van de woonkwaliteit te duur is. Soms is de drempel te groot of geraken ze niet wegwijs het premielandschap. Ook zij kunnen gratis beroep doen op advies en begeleiding. Zo zal bijvoorbeeld het energetisch renoveren in de toekomst steeds belangrijker worden.”

Contacteer Stekr

Stekr is het aanspreekpunt voor gratis advies op maat van je woning. Iedereen heeft recht op een duurzame en kwalitatieve stek. Voor alle informatie, inspiratie, advies en begeleiding rond wonen en energie, hoeft men maar bij één adres aan te kloppen.

Je kan bij Stekr terecht voor:

· Alle vragen rond huren en verhuren;

  • Ondersteuning van A tot Z bij je duurzame renovatie;
  • Een gids in het financiële landschap van premies en leningen;
  • Het beperken van het energieverbruik in je woning.

Voor meer informatie over het aanbod, tips of het maken van een afspraak: www.stekr.be

Stekr kan rekenen op steun van de Vlaamse overheid en Europa, evenals Berlaar, Bonheiden, Bornem, Duffel, Lier, Putte, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver, Willebroek en IGEMO.

%d bloggers liken dit: