Telmetingen bewijzen nogmaals: te veel verkeer aan te hoge snelheid

Nog steeds te snel en te veel. Dat is de duidelijke, tussentijdse conclusie van de verkeerstellingen in de Collegewijk die Groen liet uitvoeren met behulp van Telraam. “Op twee maanden tijd denderden zo’n 215.000 wagens en 23.000 vrachtwagens door de Rombout Keldermansstraat. Bijna eenderde rijdt bovendien sneller dan de toegelaten 30 km per uur. Op de drukste dag tot nu toe, 31 januari, reden maar liefst 7.022 voertuigen door de wijk. Het is tijd voor bijkomende maatregelen om de verkeersveiligheid en leefkwaliteit in de wijk te garanderen”, stellen gemeenteraadslid Jeroen Van Laer en Vera Hans.

Zo’n vier maanden geleden ging Groen aan de slag met verkeerstellingen dankzij de technologie van Telraam. Onder meer in de Rombout Keldermansstraat werd op die manier het aantal voertuigen en hun snelheid gedurende verschillende weken bijgehouden.

“De cijfers blijven de verbeelding tarten”, zeggen gemeenteraadslid Jeroen Van Laer en Vera Hans. “De Collegewijk blijft een doorgangswijk in plaats van een woonwijk. De verdwijnpaal die in de vorige legislatuur werd geplaatst bewijst zijn nut, maar is te beperkt. Bovendien biedt het geen oplossing aan de vele automobilisten die te snel rijden. Het is tijd dat we zero tolerantie invoeren voor hardrijders in deze woonwijk waar elke ochtend honderden schoolgaande kinderen met de fiets passeren.”

Groen stelt dan ook voor om met behulp van permanente of mobiele camera’s de snelheid streng te controleren. Daarnaast is het duidelijk dat de verdwijnpaal minstens in de ochtendspits langer omhoog moet. Waar de uren nu nog beperkt zijn van 7u tot 8u is het belangrijk dat dit uitgebreid wordt tot 9u. Een uitbreiding naar de avondspits is ook te overwegen. Tussen 18u en 19u stellen we een enorme piek in het aantal voortuigen vast.

“Extra maatregelen verhogen niet alleen de verkeersveiligheid, maar zijn ook de beste maatregel tegen een meer leefbare wijk”, besluiten Jeroen en Vera.

Belangrijke noot: De komende maanden blijven we meten. De technologie van Telraam meet niet wanneer het donker is. Het beeld kan dus in de vroege en latere uren nog wijzigen.