Vélo-stations in Wilrijk, Hoboken en Merksem verhuizen

Vélo-stations in Wilrijk, Hoboken en Merksem verhuizen – weer les op Campus

Het publiek deelfietssysteem Velo is sinds de start in 2011 een enorm succes. Door de steeds toenemende vraag geraken sommige stations sneller vol of leeg. Daarom verhuist Velo in het voorjaar van 2021 op verschillende locaties plaatsen (‘locks’) om een fiets te stallen. Eind 2019 waren er 62 000 jaarabonnementen in gebruik. Het aantal ritten steeg in 2019 met 5,5 procent ten opzichte van 2018, naar 6 817 296 ritten op jaarbasis.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis (N-VA): ‘Wie kan zich ‘t stad nog voorstellen zonder de Velokes? Dat succes is geen toeval. Velo Antwerpen is niet alleen een verfijnd netwerk, het is ook nog eens een erg performant, intensief gebruikt systeem. En dat is het resultaat van nauwkeurig opvolgen en bijsturen waar nodig.’

‘Er zijn momenteel locaties in de stad waar te weinig Velo-stations en fietsen beschikbaar zijn in verhouding tot de stijgende vraag. Andere plekken kampen dan weer met overaanbod. Om daaraan tegemoet te komen, worden er enkele nieuwe stations ingericht met infrastructuur van minder gebruikte stations. Het netwerk blijft zo voldoende dicht en verzekert een beter aanbod aan de Velo-gebruikers.’

Vier stations verhuizen van locatie: station ’t Veer (Hoboken) naar het Operaplein, station Malisgoed (Wilrijk) naar P+R Olympiade, station Winkelstap (Merksem) naar P+R Keizershoek, en op P+R Havana verschuift het bestaande station dichter naar de P+R en terminus. Stations Paul Vekemans en De Torekens, beide in Hoboken, verkleinen omwille van overcapaciteit. Daardoor kunnen er nieuwe stations worden gezet: één aan de Offerandestraat en één aan de IJzerlaan.

Velo blijft ondertussen evalueren of er nog andere optimalisaties van het netwerk mogelijk zijn.

Antwerps Persbureau

 

%d bloggers liken dit: