Vlamingen zien geen versoepelingen voor krokus, MUG voor St-Vincentius

De Grote Coronastudie van UAntwerpen polste naar de verwachtingen van de mensen voor de komende weken. Die zijn vrij gematigd. Meer dan 50 procent van de 27 500 deelnemers denkt dat er tijdens de krokusvakantie in februari nog niet veel mogelijk zal zijn, behalve voor het beoefenen van teamsporten. Jongeren zijn over het algemeen iets optimistischer dan oudere leeftijdscategorieën.

Tijdens de kerstdagen hield 74 procent van de deelnemers zich aan de regels. Alleenstaanden deden het met 78 procent nog net iets beter. In de categorie achttien tot 35 jaar hield 57,8 procent zich aan de maatregelen. Zij vierden kerst ook vaker ’s avonds en met niet-huisgenoten. 87 procent zegt de maatregelen met oudjaar te zullen volgen.

Net voor kerst was er veel ophef over het feit dat kinderen binnenshuis meetellen als knuffelcontact. Dat was zo beslist, maar in de communicatie kwam het niet altijd even helder naar voor. Koen Pepermans, sociaal wetenschapper op UAntwerpen: ‘Uiteindelijk leek het in de praktijk nog mee te vallen. Voor 75 procent van de respondenten had het geen impact op de plannen. Dertien procent heeft er rekening mee gehouden, twaalf procent hield geen rekening met deze beperking.’ Meer mensen geven aan de voorbije twee weken een hand of een kus gegeven te hebben aan niet-gezinsleden. Zowat één op drie mensen tussen achttien en 35 jaar deed dat, bij de 36- tot 65-jarigen gaat het om een kwart.

Met 2 500 noodoproepen per jaar rijdt het MUG-team van GZA Ziekenhuizen campus Sint-Vincentius gemiddeld acht keer per dag uit in de provincie Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Na 200 000 kilometer op de teller was hun MUG-wagen aan vervanging toe. In het nieuwe voertuig zijn vooral de twee extra zitplaatsen voor studenten en stagiairs uniek.

Paul Mallentier, adjunct-hoofdverpleegkundige spoedgevallen op campus Sint-Vincentius: ‘Geen autosalon in januari door de coronacrisis, maar toch verdient onze nieuwe MUG-wagen alle aandacht, letterlijk en figuurlijk. Wie het televisieprogramma De MUG gevolgd heeft, heeft al een idee hoe het er op een spoedafdeling aan toe gaat en weet dat wanneer mensen in nood zijn, elke seconde telt. Om het medisch team vlot en veilig ter plaatse te krijgen, is een opvallende en betrouwbare MUGwagen essentieel.’

Om de veiligheid van zowel het MUG-team als de andere weggebruikers te optimaliseren, is het voertuig voorzien van allerhande technische snufjes waaronder het City Safety-systeem. Dit is een automatisch noodremsysteem dat tot op een bepaald niveau kan anticiperen op een aanrijding. Daarnaast zorgen de fel gele en groene blokken op de zijkanten, het zogenaamde Battenburgpatroon, voor een verhoogde zichtbaarheid bij de andere weggebruikers. Studies bewijzen dat dit patroon in het donker en bij slecht weer beter zichtbaar is.

GZA Ziekenhuizen engageert zich al jaren tot het aanbieden van stageplaatsen voor ambulanciers en studenten geneeskunde en verpleegkunde. Door de twee extra zitplaatsen kunnen studenten en stagiairs meerijden en doen ze tijdens hun studie de nodige straatervaring op. Een grote én belangrijke meerwaarde in hun opleiding. (Antwerps Persbureau / Foto GZA)

%d bloggers liken dit: