Voor het eerst in 59 jaar géén stickeractie van Rode Kruis-Vlaanderen

De organisatie lanceert alternatieve steunactie voor lokale afdelingen, 770.000 gezinnen krijgen gratis sticker in de bus

Mechelen – 29 april 2020. Voor het eerst in 59 jaar trokken Rode Kruisvrijwilligers tijdens het laatste weekend van april niet massaal de straten op om hun bekende sticker te verkopen. De reden is natuurlijk de corona-epidemie die ons land treft en die voorlopig nog steeds iedereen verplicht in zijn kot te blijven. Rode Kruis-Vlaanderen laat de 770.000 gedrukte stickers daarom gratis uitdelen én vraagt de steun van de Vlaming om het inkomstenverlies van lokale Rode Kruisafdelingen op te vangen.

De stickeractie is de belangrijkste bron van inkomsten voor de lokale Rode Kruisafdelingen. Vorig jaar nog brak de actie alle records: meer dan 660.000 stickers werden verkocht dankzij de inzet van honderden vrijwilligers. Goed voor een opbrengst van 3 miljoen euro die integraal bestemd was voor de werking van lokale afdelingen, zodat zij kunnen helpen in de buurt.

Dit jaar zullen er – voor het eerst in bijna 60 jaar – geen Rode Kruisvrijwilligers te zien zijn op kruispunten en aan warenhuizen. “Om begrijpelijke reden kan de stickeractie dit jaar niet plaatsvinden”, zegt woordvoerder Ine Tassignon. “Maar geen stickeractie betekent geen inkomsten voor de lokale Rode Kruisafdelingen, of toch veel minder. En dan wordt het moeilijk om de lokale Rode Kruiswerking te blijven garanderen. Nochtans willen en moeten onze vrijwilligers klaarstaan voor de meest kwetsbare mensen in de maatschappij. Dat doen ze vandaag door een cruciale rol te spelen tijdens de gezondheidscrisis waar we ons middenin bevinden. Ze vervoeren COVID-patiënten naar het ziekenhuis en helpen bijv. in woonzorgcentra met logistieke en verzorgende taken. En die snelle, professionele hulp willen ze in de toekomst kunnen blijven bieden. Zonder financiële steun wordt dat heel moeilijk, dus gingen we op zoek naar een alternatieve actie waarbij we de Vlaming om steun én solidariteit vragen”.

Gratis sticker in de bus

“Toen de coronacrisis uitbrak in ons land, waren de stickers al gedrukt en klaar om verdeeld te worden”, legt Ine Tassignon uit. “Die 770.000 stickers worden nu gratis uitgedeeld. Dat vonden we een beter alternatief dan ze allemaal weg te gooien én we hopen mensen blij te maken met een mooie sticker.” Ongeveer een derde van de gezinnen zal dus een gratis Suske & Wiske-sticker in zijn brievenbus vinden mét de vraag om de lokale afdeling te steunen. En dat kan op verschillende manieren: door de afdeling in de buurt te steunen door een gift te doen, of door de gekregen sticker ‘berenjachtsgewijs’ achter het raam hangen. Ook zo kan steun en solidariteit voor de lokale vrijwilligers getoond worden. Gezinnen die geen sticker ontvingen – er zijn ‘maar’ 770.000 exemplaren – kunnen de sticker online bestellen of een online gift doen op www.rodekruis.be/sticker2020 en zo de lokale Rode Kruisafdeling steunen.

Steun van Vlaming is cruciaal

Rode Kruis-Vlaanderen hoopt met deze alternatieve versie van zijn beroemde stickeractie een deel van de verloren inkomsten te recupereren. Meer dan 13.000 Rode Kruisvrijwilligers zetten zich elke dag opnieuw in om kwetsbare mensen te helpen, ook in uitzonderlijke omstandigheden als die van vandaag. Ze werden én worden ingeschakeld in woonzorgcentra waar ze zorgverleners helpen het hoofd boven water te houden door logistieke en verzorgende taken op zich te nemen. Daarnaast vervoeren ze ook zieke coronapatiënten van thuis naar het ziekenhuis. Om dit soort noodhulp, maar ook de hulp op (lokale) events in de toekomst te kunnen blijven bieden, is de financiële steun van de Vlaming cruciaal. De maatschappelijke rol van het Rode Kruis in Vlaanderen wordt tijdens een crisis als deze heel goed zichtbaar en die belangrijke rol wil de organisatie in de toekomst blijven waarmaken

De Standaard Uitgeverij geeft duwtje in de rug

De Standaard Uitgeverij is met Suske & Wiske in hun portfolio de ‘leverancier’ van de afbeelding op de Rode Kruissticker. Ook zij willen de lokale afdelingen een financieel duwtje in de rug geven en organiseren daarom een grote corona-proof online live veiling, met een live veilingmeester in een lege zaal en klerken die zich bezighouden met de biedingen die binnenkomen. Op de veiling, die plaatsvindt op 24 juni en start rond 9u, worden tekeningen geveild van een heel aantal bekende striptekenaars die zich voor deze actie engageerden: Luc Morjaeu (tekenaar van de Rode Kruissticker), Charel Cambré (Suske & Wiske Junior), Steve Van Bael (Nachtwacht), Philippe Delzenne (Jommeke), Kim Duchateau, Urbanus, Hec Leemans (FC De Kampioenen) en Merho (De Kiekeboes).

Econoom en groot stripliefhebber Geert Noels Econopolis zet zich ook achter onze actie. Hij vroeg aan tekenaar Charel Cambré om een exclusieve zeefdruk te maken. “Er worden 500 genummerde exemplaren van een cartoon gedrukt die Charel speciaal voor deze actie heeft gemaakt”, vertelt Geert Noels. “Bedrijven kunnen deze kopen voor 500 euro per stuk. Ik ga mijn netwerk vragen om er eentje te kopen om de zorgsector te steunen”.

De Rode Kruisvrijwilligers in jouw buurt steunen, kan via www.rodekruis.be/sticker2020.