Waarom je beter app.112.BE gebruikt in noodgevallen

MORTSEL – De app 112 BE is veruit de beste en snelste manier om noodcentrales te contacteren als je dringend hulp nodig hebt van brandweer, ambulance en/of politie in heel ons land. Het belangrijkste voordeel van deze app is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. Bel je 112 of 101, dan worden er een heleboel vragen aan je gesteld. Via de app krijgt de noodcentrale onmiddellijk je locatie te zien.

De noodcentrales kunnen je dus dankzij deze app makkelijker terugvinden. Op een afgelegen plaats, in het midden van een bos of een ingewikkeld netwerk van autostrades kan je vaak zelf niet meteen doorgeven waar je bent. De app stuurt je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt daarna elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo een kostbare tijdswinst opleveren. Heb je de noodcentrales gebeld en reageer je daarna niet meer, laten de noodcentrales je smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden en helpen.

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen dan via berichten met de noodcentrale communiceren. Als je niet doof of slechthorend bent en geen spraakstoornis hebt, zal de noodcentrale slechts uitzonderlijk de chatfunctionaliteit activeren als de operator de oproeper niet kan verstaan. Dit kan bijvoorbeeld als er te veel achtergrondlawaai is of als de oproeper geen van de landstalen of Engels praat. Berichten in een andere taal worden automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd. Berichten versturen duurt echter langer dan praten en de operator kan bijvoorbeeld ook niet even makkelijk instructies geven hoe iemand te reanimeren als dit nodig zou zijn.

De registratie in de app brengt, behalve bovenstaande toepassingen, nog een aantal voordelen met zich mee. Je kan bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes… De operator heeft deze informatie nog voordat je iets hebt gezegd en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.

Met een goede internetverbinding duurt het maar 112 seconden om de app op je smartphone te downloaden, te installeren en je te registreren. Hiervoor ga je naar de app store of play store op je smartphone, je geeft ‘app 112 BE’ in als zoekopdracht en je downloadt de app. Na installatie van de app zet je deze best meteen op het onthaalscherm van je smartphone zodat je deze makkelijk kan terugvinden als je in nood bent. Daarna moet je je enkel nog registreren. Deze registratie bestaat uit slechts twee schermen met een aantal korte vragen. De app 112 BE werkt enkel in België.

Het lijkt ons nuttig om meteen nog eens een overzicht te geven van enkele noodnummers: 112 (brandweer of medische hulp), 101 (politie), 1722 (storm of wateroverlast), 070 245 245 (antigifcentrum), 116 000 (Child Focus, stichting voor vermiste en uitgebuite kinderen), 102 (kinderen- en jongerentelefoon), 106 (teleonthaal), 1813 (zelfmoordlijn), 1712 (meldpunt geweld, misbruik en kindermishandeling), 00 800 2123 2123 (DOC STOP, bij verlies van identiteitskaart), 070 344 344 (CARD STOP, blokkeren betaalkaart), 04 257 66 00 (Speleohulp, bijstand aan personen in moeilijkheden) en 0800 30 230 (veiligheid in het station en op de trein). (EM/info: Buurtinformatienetwerken Edegem)

%d bloggers liken dit: