130 gemeenten waaronder Boechout testten alarmsysteem Be-Alert

BOECHOUT – Sinds juni vorig jaar kan men in België tijdens een noodsituatie worden gealarmeerd door BE-Alert. Dit kan gebeuren op twee manier: via zendmasten, die berichten versturen naar mensen die zich in het getroffen gebied bevinden of door gebruik van een databank (gesproken berichten, e-mail, sms) waarvoor iedereen zich gratis kan inschrijven. Vandaag donderdag werd het systeem in 130 gemeenten, waaronder Boechout, uitgeprobeerd.

Daar gebeurde de test door Peter Naveau, ambtenaar noodplanning en Annemie De Wolf, communicatieambtenaar, die beiden deel uitmaken van de veiligheidscel van de gemeente. ‘In Boechout zijn een 550-tal personen aangesloten op het systeem, dat is tien à elf procent van de bevolking. Het is echter belangrijk om de mensen te sensibiliseren om eraan deel te nemen. Daarom hebben we er vorige week nog over gecommuniceerd wat ons meteen 80 nieuwe inschrijvingen opleverde.’

70 procent van de Belgische gemeenten zijn aangesloten op het alarmeringsplatform. In 26 noodsituaties werd de bevolking verwittigd. In onze provincie gebeurde dat drie keer: in Turnhout (bij stormweer en bij geurhinder) en in Herentals (bij een asbestbrand). Vandaag verstuurden meer dan 130 gemeenten een testbericht via BE-Alert. Bovendien maakte het Crisiscentrum, in samenwerking met de betrokken overheden, van dit testmoment gebruik om een SMS te sturen naar alle mensen die fysiek aanwezig waren in een geselecteerde zone in Blankenberge, Kruibeke, Luik, Bastenaken en Houffalize. Uiteraard is het de bedoeling dat er een evaluatie volgt. In Boechout viel op dat de e-mails quasi onmiddellijk ter plaatse kwamen maar dat er wel vertraging was bij het versturen van de SMS-jes. Bovendien leken de bevestigingscijfers die vervolgens bij de gemeente binnen liepen niet te kloppen. De Wolf: ‘Eind deze maand is er het Sfinksfestival. Voor zo’n manifestatie is dit systeem gemaakt al hopen we uiteraard dat we het niet moeten gebruiken. We hebben het versturen van de berichten al eens gesimuleerd tijdens de voorbije Sfinks Mundial.’

Door zich op voorhand te registeren kunnen mensen worden verwittigd bij een noodsituatie in hun woonplaats, ook al zijn ze op dat moment niet aanwezig. Momenteel zijn er meer dan 343 000 adressen geregistreerd. De provincie Oost-Vlaanderen scoort het best. Daar zijn slechts twee gemeenten niet aangesloten op het systeem. Antwerpen volgt als derde met 65 van de 70 gemeenten die participeren. Alleen Hoogstraten, Schilde, Westerlo, Bornem en Bonheiden doen niet mee. Naveau: ‘Ik zie niet in waarom men niet zou aansluiten. Het kost de gemeente immers niets.’ In de provincie Namen heeft men nog een hele weg af te leggen want daar hebben slechts de helft van de gemeenten zich gemeld. In absolute cijfers doet Antwerpen het dan weer veruit het best met 74 106 geregistreerden. Het is trouwens mogelijk om zich in te schrijven met meerdere telefoonnummers of e-mailadressen. De registratie is poepsimpel en kan gebeuren via www.be-alert.be. In september zal het Crisiscentrum een Be-AlertChallenge lanceren. ‘De overheid neemt zijn verantwoordelijkheid, het is nu aan de burger. Als iedereen twee minuten tijd investeert om zich in te schrijven zijn we samen voorbereid op een noodsituatie’, heet het bij BE-Alert. Verder zal men onderzoeken welke technische koppelingen er kunnen worden gemaakt met andere overheidstoepassingen en databanken. (EM)

%d bloggers liken dit: