Administratief centrum Burger en Welzijn in Boechout plechtig geopend

BOECHOUT – Vanavond werd het Administratief Centrum Burger en Welzijn aan de IJzerlei in Boechout plechtig geopend. Voor het bestuur van de gemeente is dit een nieuwe stap in de integratie van OCMW en gemeentelijke diensten. De nieuwe afdeling zal volledig operationeel zijn vanaf 24 juni.

Vanochtend waren de medewerkers van de dienst Welzijn te bereiken op hun nieuwe locatie op de voormalige BMT-site. Volgende week maandag verhuist de dienst Burgerzaken. Eén enkele inwoner stond vandaag net iets te vroeg aan de deur te kloppen.

De verhuis is vlekkeloos verlopen. In het administratief centrum kan men terecht voor alle eerstelijnsdienstverlening waarvoor men vroeger naar de dienst Burgerzaken of OCMW ging. Daarnaast biedt de gemeente er ook een aantal producten aan zoals wandelkaarten, stickertjes ‘geen reclame’, stratenplannen,… Een cabine is voorzien om de pasfoto’s te maken.

Burgemeester Koen T’Sijen (PRO Boechout & Vremde): ‘De verhuis drong zich op. In het gemeentehuis was de wachtzaal voor de dienst Huisvesting Burger & Welzijn te klein, het lokaal van de dienst Burger was moeilijk te verwarmen en voor minder mobiele mensen was het gebouw niet erg toegankelijk In feite hebben we deze verhuis te danken aan de Vlaamse regering. Door het decreet dat de OCMW’s verplichtte om zich te integreren in het gemeentebestuur waren we verplicht om uit te kijken naar een locatie die alles biedt wat de burger nodig heeft.’

‘Ons gemeentehuis is en blijft een prachtig gebouw maar de drempel was voor sommige bewoners soms letterlijk en figuurlijk te hoog om te nemen. Nu hebben we een plek die op ieders maat is. Dankzij de spreekruimtes kunnen we burgers meer privacy aanbieden en discreter ontvangen. Dit gebouw hoort echt thuis op deze site, met zijn twee kindercreches, het politiekantoor en zeer binnenkort (26 juni) een vestiging van Carrefour.’

Schepen Dirk Crollet (CD&V): ‘Eigenlijk zijn we terecht gekomen op de eerste locatie die we jaren geleden al hadden aangeduid vooraleer er van het verhaal Brandtfood sprake was. We hebben gedacht aan de duurzaamheid. De verlichting werd gerecycleerd van de vorige eigenaar en er werd gewerkt met beukenhout, wat een eeuwigheid mee gaat.’

T’Sijen: ‘Een modern onthaal, waar alle bezoekers zich zullen aanmelden, helpt de mensen verder. Op termijn komt er ook een klantenbegeleidingssysteem. Voor verschillende zaken moeten inwoners zelfs al niet meer naar het dienstencentrum komen. Een adreswijziging doorgeven kan al lang via onze website www.boechout.be. Je vindt er ook de digitale formulieren om het afhalen van snoeihout aan te vragen of de documenten voor subsidieaanvragen. Het is onze bedoeling om het e-loket verder uit te breiden en zo onze digitale dienstverlening nog een pak te verbeteren.’

De dienst burgerzaken is alle weekdagen open van acht tot twaalf uur, op maandag van achttien tot twintig uur en op woensdag van 13u30 tot zestien uur. Welzijn is alle dagen open van negen tot twaalf uur en op maandag van achttien tot twintig uur. Het woonloket is open op maandag van negen tot twaalf en van achttien tot twintig uur. (EM)