Bloed-, urinestalen en menselijk weefsel met drones van Augustinus naar UZA
WILRIJK – Vorig najaar kondigde GZA Ziekenhuizen (Sint-Vincentius Antwerpen, Sint-Augustinus Wilrijk en Sint-Jozef Mortsel) aan als eerste partner mee in te stappen in het Helicus Aero Initiatief (HAI), een innovatief ecosysteem waarbij drones apotheekbereidingen en stalen van bloed, urine en menselijk weefsel vervoeren tussen de verschillende ziekenhuiscampussen. Op woensdag 25 september vindt de eerste officiële urbane testvlucht plaats tussen GZA Ziekenhuizen campus Sint-Augustinus en het UZA.
Willeke Dijkhoffz, afgevaardigd bestuurder GZA (zie foto GZA): ‘In lijn met de hervormingen van minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) gaan ziekenhuizen meer en meer samenwerken in netwerken. Mobiliteit wordt daardoor een steeds grotere uitdaging, zeker binnen een drukke stad als Antwerpen. Met dit innovatieve ecosysteem willen we dan ook tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar efficiënt intern transport.‘
‘Sinds 1 juni 2018 werkt het laboratorium pathologische anatomie samen als eerste gecentraliseerde dienst binnen het netwerk GZA–ZNA. We werken ook verder aan de ontwikkeling van een gedeelde toekomststrategie voor de apotheek. Dit heeft tot gevolg dat stalen en apotheekbereidingen zich snel moeten kunnen bewegen tussen de verschillende campussen. Gezien de mobiliteitsproblemen op de Antwerpse wegen, is het op dat vlak belangrijk om out of the box te denken en innovatief te werk te gaan.’
‘Ook patiënten zijn gebaat bij dit nieuwe transportsysteem. Doordat het transport efficiënter verloopt, zijn apotheekbereidingen sneller ter beschikking van de patiënten en kunnen labostalen vlugger worden geanalyseerd. Daardoor zijn de analyseresultaten ook sneller ter beschikking van de artsen en hun patiënten. In het belang van de patiënten kijken we erop toe dat het medisch transport via drones ook betrouwbaar en veilig verloopt.’
‘Bij de testvlucht zal de drone opstijgen op het dak van campus Sint-Augustinus in Wilrijk en landen op het dak van het UZA in Edegem. Ons technisch departement heeft op het dak van Sint-Augustinus een platform geïnstalleerd waar de drone veilig kan opstijgen. De drone zal vliegen op een hoogte van 90 tot 150 meter, en blijft daarmee binnen de grenzen van het zogenaamde lage luchtruim. De testvluchten gebeuren uiteraard nog niet met echte labostalen. Er zullen bij wijze van simulatie waterstalen worden gebruikt.’
Mikael Shamim, CEO van Helicus: ‘Sinds 2018 worden vluchtbewegingen in een afgesloten testgebied in Sint-Truiden uitgevoerd. In opdracht van de Europese Commissie wordt meegewerkt aan luchtverkeersregels en vliegprocedures die gestructureerde en dus veilige vluchten toelaten. Na goedkeuring van het testprogramma en in samenwerking met de bevoegde autoriteiten, starten we in september met vluchten tussen de ziekenhuizen in Antwerpen. De medische transportdrones wegen 25 kilogram, zijn 1,2 meter in diameter en hebben een netto transportvermogen van 2,5 kilogram. Ze zullen een grondsnelheid hebben rond 60 kilometer per uur. Die snelheid is mede het resultaat van de windomstandigheden, die zowel een duwtje in de rug kunnen geven, dan wel wat kunnen tegenwringen. De eerste vluchten boven Antwerpen zullen de campussen van GZA Ziekenhuizen verbinden met het UZA en ZNA Middelheim. Uitbreiding volgt naar verdere Helix- en ZNA-ziekenhuizen. In december zal ook tussen de Jessa-ziekenhuizen worden gevlogen.’ (EM)