Blue-bike heeft een ambitieus groeiplan en wordt voluit gesteund door De Lijn

GENT – Het fietsdeelproject Blue-bike werd in 2011 opgestart met als doel de combinatie openbaar vervoer-fiets te vergemakkelijken. In 2018 werden 223 000 Blue-bike ritten gemaakt vanuit 60 uitleenlocaties. Sinds Nieuwjaar zijn daar Antwerpen Zuid, Izegem en (vandaag) een tweede uitleenpunt aan het station Gent Sint-Pieters bijgekomen. Blue-bike heeft grootse plannen. In 2023 moeten er minstens 500 000 ritten per jaar worden gemaakt. Elk jaar zullen er bovendien tien nieuwe deelpunten worden geopend waarbij niet langer per definitie het treinstation de meest perfecte locatie is. Voor de Zuidrand verandert er in 2019 niet veel al zullen ook hier aan de bestaande Blue-bikepunten (Stations Mortsel Oude God en Kontich/Lint en P&R Capenberg Boechout) de fietsen stelselmatig worden vervangen en het aanbod uitgebreid.

Het groeiplan van Blue-mobility werd voorgesteld bij de opening van de nieuwe Blue-bikelocatie aan de voorzijde van Gent Sint-Pieters. Dat kadert in het project in verband met de vernieuwing van het station. NMBS heeft haar ambities daarin teruggeschroefd en de werken, die hadden moeten gerealiseerd zijn in 2020, kregen nu een andere einddatum: 2027. ‘Ongehoord’, zegt Minister Ben Weyts (N-VA, zie foto). ‘Vlaanderen heeft drie jaar geleden al 22 miljoen opzijgelegd om dit project te financieren. We zullen er dan ook alles aan doen opdat de NMBS zich opnieuw voor 100 procent zal engageren.’

De NMBS was bij de opstart van blue bike betrokken maar is nu een koel minnaar. In de wandelgangen kon worden gehoord dat de spoorwegmaatschappij had gehoopt om de enige partner te zijn van Blue-bike maar om praktische redenen – niet elk station ligt aan de achterdeur van de potentiële gebruiker – deed de NMBS een stap terug. De bevoorrechte deelgenoot is nu De Lijn, die alle aandelen van de NMBS in Blue-Mobility overnam en er 84 procent van bezit. Minister Weyts: ‘Vorig jaar hebben we 140 miljoen geïnvesteerd om het fietsverkeer te stimuleren. In 2014 was dat 89 miljoen. Voor de overname en uitbreiding van het Blue-bike-systeem hebben we één miljoen euro voorzien. Het plan ‘Blue Bike 2023’ moet er voor zorgen dat er 3 400 deelfietsen (nu zijn dat er 1 771) ter beschikking zijn en dat er 30 000 mensen gebruik van maken. Elk jaar wordt een deel van de fietsvloot vernieuwd zodat elke fiets na vijf jaar vervangen is. In 2012 moeten we 116 locaties hebben. Er komen vooral nieuwe deelpunten aan de grote haltes van De Lijn. Je zal met een abonnement van De Lijn toegang krijgen tot het Blue-bike-systeem en zal via de app van de De Lijn je blue-bike-rit kunnen betalen.’

Er is echter nog meer. Bram Dousselaere, Management Director bij Blue Bike: ‘We bekijken of je in de nabije toekomst ook losse tickets zal kunnen kopen. Bovendien komt er een systeem waarbij het mogelijk zal zijn om de deelfietsen te reserveren. Vooral in de maanden mei, juni, september en oktober zitten we nu vaak met een tekort. Ons verhaal kent succes. In de maand januari noteerden we al een toename van 25 procent in vergelijking tot januari 2018 en wanneer we januari en februari samen bekijken dan tellen we 31 procent meer ritten dan één jaar eerder.’ Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn: ‘Toen wij vijftien jaar geleden met Cambio, het systeem van autodelen, begonnen, was ook bij ons niet iedereen even enthousiast. De tijden zijn echter veranderd. Als hoofdaandeelhouder van Blue-bike gaan we de combimobiliteit meer dan ooit promoten.’ (EM)