Blue-bike-systeem was vorig jaar goed voor 224 000 verplaatsingen

ANTWERPEN – Blue-bike, het deelfietssysteem waarmee je ondertussen aan 60 trein-, tram- en busstations een fiets kan ontlenen, breidde in 2018 sterk uit. Dat gebeurde omdat de vraag aan het begin van het jaar zowat overal sterk toenam. Er werden dan ook veel meer ritten gemaakt dan het jaar voordien, zo’n 224 000 in totaal. Bovendien kwamen er heel wat nieuwe leden bij. Daarom zal het deelfietsensysteem ook in 2019 blijven inzetten op het uitbreiden van de fietsvloot en het verbeteren van de dienstverlening.

Het fietsdeelproject ‘Blue-bike’ werd midden 2011 opgestart door de toenmalige NMBS-holding en FIETSenWERK om de combi-mobiliteit in de praktijk verder vorm te geven. Blue-Mobility (met aandeelhouders De Lijn, FIETSenWERK en TEC) staat in voor de promotie, de operationele werking en de verhuring van de Blue-bikes. Voor het onderhoud van de fietsen wordt samengewerkt met de fietspunten. Tijdens de laatste maanden van 2018 was de vraag naar Blue-bikes groter dan ooit. Er stonden hierdoor een recordaantal ritten op de teller. Er werden in totaal maar liefst 224 000 verplaatsingen gemaakt, dat is een groei van acht procent in vergelijking met 2017. Op veel locaties waren dagelijks alle fietsen in gebruik. Daarom werden er in juni extra fietsen bijgeplaatst in onder meer Leuven, Oostende, Mechelen en Antwerpen. Het bijplaatsen van extra fietsen kende een direct effect. De volledige groei van acht procent is toe te schrijven aan die groeiende beschikbaarheid. De steden die vorig jaar het meeste aantal ritten genereerden zijn Hasselt, Deinze, Gent-Sint-Pieters en Brugge. Bovendien kwamen er ook heel wat locaties bij: hun aantal steeg met zeven, van 53 naar 60. Zo kregen onder meer de stations Heide, Noorderkempen, Kontich-Lint en de De Lijn-halte Mechelen-Veemarkt hun eigen Blue-bike-locatie.

De impact van Blue-bike beperkt zich niet enkel tot het faciliteren van binnenstedelijke verplaatsingen. Blue-bike wordt namelijk in 93 procent van de gevallen gebruikt in combinatie met het openbaar vervoer. 28 procent van de gemaakte Blue-bikeverplaatsingen is ter vervanging van een traject dat voordien volledig met de auto werd gedaan. Hierdoor bespaarde de beschikbaarheid van Blue-bike in totaal minstens 62 690 autoverplaatsingen in 2018. Uit een eerdere studie bleek dat de gemiddelde gebruiker van Blue-bike tussen 22 en 55 jaar is en bediende van beroep en dat de leden gemiddeld één keer per maand gebruik maken van de Blue-bikes.

Ook in 2019 verwacht Blue-bike een toename van het aantal gebruikers en ritten. Er worden daarom nog 350 extra fietsen voorzien die op heel wat nieuwe en bestaande locaties worden ingezet. De verbeterde fiets heeft zeven versnellingen, een groter mandje, betere banden en een verbeterd fietslicht. Op die manier wil Blue-bike het fietscomfort van haar gebruikers blijven verbeteren. De eerste nieuwe locatie van het jaar zal nog deze maand openen in Antwerpen-Zuid. Nadien volgt Izegem. Bovendien komen er ook in Leuven en Gent uitbreidingen en lopen er nog gesprekken met verschillende steden en gemeenten voor nieuwe stallingen.

Gebruikers kunnen met een jaarabonnement van twaalf euro op 60 locaties, verspreid over België, de deelfiets ontlenen aan een vast tarief tot 24 uur van maximaal 3,15 euro. Lid worden kan via www.Blue-bike.be. In de Zuidrand vind je Blue-bikestations in Boechout (aan de Park & Ride Capenberg), het station van Kontich-Lint en het station van Mortsel-Oude God. (EM)

%d bloggers liken dit: