Buurt betreurt afbraak hoeve en vreest verkeersinfarct Ooststatiestraat

KONTICH – Vanavond werd een infovergadering gehouden in verband met de projectaanvraag voor de bouw van appartementen op de hoek van de Kauwlei en de Ooststatiestraat in Kontich. Het openbaar onderzoek ervan loopt tot en met woensdag 18 september. De aanwezigen betreurden vooral het feit dat de hoeve zal worden afgebroken en vrezen een verkeersinfarct.

Het gaat om een gelijkvloers, een eerste en een twee verdieping met in het totaal 22 appartementen (zes met één slaapkamer, acht met twee slaapkamers en acht met drie slaapkamers). De projectontwikkelaar is Museum Real Estate en het architectenbureau Manu Lenders met vestigingen in Aartselaar en Antwerpen.

Schepen Karel Van Elshocht (Open VLD) begon met een misverstand uit de weg te ruimen. ‘Sommige mensen denken ten onrechte dat het hier gaat om de hoek waar het vroegere benzinestation heeft gestaan maar het gaat wel degelijk om de overkant: waar de hoeve staat..’ Die hoeve behoorde ooit toe aan de broer van de vroegere burgemeester Manu Kempenaers en dient dus nu te worden afgebroken. De vraag werd gesteld of dit wel mocht. ‘De Meylhoeve is al verdwenen en nu dit. Van het landelijke Kontich blijft niets meer over’, luidde het.

Het antwoord van de projectontwikkelaar was dat de erfgoedraad advies zal uitbrengen. ‘Ongehoord’, zegt oppositielid Wim Annaert (Dorpslijst Sander). ‘Ik vind het redelijk bizar dat een ontwikkelaar niet weet of een hoeve al dan niet mag worden afgebroken.’ Het antwoord was dat de hoeve zeker niet beschermd is. Ze staat enkel op de inventarislijst van onroerend erfgoed.‘

Manu Lenders: ‘We bouwen zover mogelijk van de Kauwlei. Alle wagens verdwijnen ondergronds waar er 30 parkeerplaatsen zijn voorzien. Het gaat hier om een gebogen gebouw met een groen terreintje en tuinen van tien meter diep. Het voetpad zal volledig worden heraangelegd en verbreed. De bomen blijven behouden.’ De appartementen hebben een oppervlakte tussen de 57 en de 118 vierkante meter en een prijs vanaf 195 00 euro zonder kosten. Toen kwam het tweede heikele punt ter sprake: de verkeersoverlast. Sommigen vreesden dat de Meyleg zal worden gebruikt als sluipweg. ‘De wagens die uit de parking komen moeten zes meter overbruggen en een fietspad kruisen’, werd opgemerkt.

Lenders: ‘Deze ondergrondse parkings zorgen voor minder overlast dan vijf bovengrondse parkeerplaatsen. Het mobiliteitsprobleem stelt zich overal. De bevolkingstoename is nu éénmaal een feit en zal zich nog doorzetten. Daarom moeten we in de toekomst hoger gaan bouwen. Een hogere appartementsblok zal vlugger een bushalte krijgen dan een gebouw waarin vijf gezinnen wonen.’

Verder werd nog meegegeven dat zal worden getracht om gas-loos te werken. Hiervoor worden nog studies uitgevoerd. Het meest waarschijnlijke is dat men een beroep zal doen op warmtepompen. Indien de gemeente het licht op groen zet hoopt men met de werken te beginnen in augustus 2020. Ze zullen anderhalf jaar duren waarbij acht tot negen maanden zullen nodig zijn voor de ruwbouw. (EM)