De misleidende reclame(folder) van Carrefour

AARTSELAAR –  Reclamefolders zijn niet altijd overzichtelijk. Verre van zelfs. Dat mocht Cindy Beeckman uit Aartselaar ervaren toen ze inkopen ging doen bij de plaatselijke Carrefour. Ze benadrukt wel dat ze met verhaal zeker het specifieke filiaal of de keten niet viseert maar wel de misleidende publiciteit van supermarkten in het algemeen.

Het gaat om de reclame die staat afgedrukt bij dit artikel. Cindy: ‘Er staat dus duidelijk vermeld dat je bij aankoop van een set zakdoeken Kleenex en papier van Scottex een korting krijgt van 25 procent. Verder staat eronder geschreven: ‘en bovendien: tweede pak voor min 50 procent op het hele gamma Kleenex en Scottex (behalve afgebeelde producten). Voor mij was dat allemaal niet erg duidelijk maar ik was niet alleen. Ook aan de kassa wist men niet waaraan en waaraf. Toen ik een opmerking maakte zei de bediende dat de korting er automatisch zou worden afgehouden aan het eind van de rekening. Dat gebeurde dus niet. Omdat er zich ondertussen al een hele file had gevormd achter mij werd de verantwoordelijke er bij geroepen. Die had ook niet meteen een pasklaar antwoord en raadde me aan om een mail te versturen naar de directie.’

Voor alle duidelijkheid: juridisch is er niets fout. Op de afgebeelde artikelen krijg je een korting van 25 procent, op de andere één van 50 procent bij aankoop van een tweede pak. Maar echt duidelijk is de folder dus niet. ‘Blijkbaar liep er van alles mis want aan de kassa hingen al twee brieven in verband met twee andere ‘fouten’ in de folder.’ Van Carrefour kreeg Cindy een kort antwoord: ‘Wij geven uw opmerking door aan de marketing.’ Sindsdien heeft ze er niets meer van gehoord.

Vandaar dat ze ook contact opnam met Test Aankoop en daar gaven ze haar gelijk. ‘Er is hier duidelijk heel veel kans tot eigen interpretatie wat een geurtje heeft van misleidende reclame.’ Cindy werd aangeraden om klacht neer te leggen bij de Federale overheidsdienst van Economie en Test Aankoop zal de zaak ook nader onderzoeken.

Wij belden dan maar zelf naar de klantendienst van Carrefour waar we – een trouwens erg vriendelijke – medewerkster aan de lijn kregen. ‘Ik heb de folder hier bij me en ik begrijp de verwarring heel goed. Laat ons zeggen dat één en ander wat ongelukkig werd uitgedrukt. Het is echter absoluut onze bedoeling niet om onze klanten te misleiden. Laat dat duidelijk zijn.’

Tijdens datzelfde bezoek aan de winkel stuitte Cindy op nog een andere slordigheid. ‘In de reclamefolder staat duidelijk afgedrukt dat je, bij aankoop van zes flesjes Maes 0,0 een korting krijgt, op voorwaarde dat je er een tweede pakketje bijneemt. In de winkel staat de prijs in het rood – wat dus wijst op een korting – vermeld maar er is nergens sprake van de voorwaarde waaraan je moet voldoen. Wie dus niet meteen de folder op zak heeft en slechts zes flesjes koopt in de overtuiging dat hij of zij een korting krijgt, komt bedrogen uit. Ook dit legden we voor aan de klantendienst. ‘Wij zijn natuurlijk niet verantwoordelijk voor de manier waarop het personeel in een bepaald filiaal de producten prijst. We voeren zoveel acties dat er hier en daar weleens iets kan mislopen. Maar ik noteer de klacht en zal ze zeker doorgeven aan de bevoegde dienst.’ Wordt dus vervolgd. (EM)

 

%d bloggers liken dit: