Dienst Burgerzaken op afspraak in Borsbeek

Niemand wacht graag. Logisch, je hebt wel betere dingen te doen dan aanschuiven aan onze balies. Als je ons vertelt wanneer je komt, zijn wij er voor jou! Vanaf  25 november 2019 werkt de dienst Burgerzaken op afspraak. Dus, weg met de wachtrij!

Dit lijkt op het eerste zicht misschien wat lastig maar als je er over nadenkt, heeft deze werkwijze enkel voordelen:

  •  Jouw wachttijd wordt tot een absoluut minimum beperkt
  •  Je kiest nog steeds zelf de dag en tijdstip van afspraak (binnen de beschikbare afspraakmogelijkheden)
  •  Je kan jouw afspraak van thuis uit maken (aanvraag via online via e-loketformulier “Afspraak maken” of telefonisch)
  •  De medewerker verwacht jou en kan zich volledig op jouw vraag focussen met de nodige voorbereiding
  •  Bij het maken van de afspraak krijg je alvast nuttige informatie over wat je eventueel moet meenemen zodat we je bij je eerste afspraak meteen kunnen verder helpen

Wil je graag één van de volgende zaken bespreken met een medewerker of aanvragen:

  •  aanvraag e-ID of verblijfskaart
  •  aanvraag Reispas of Reisdocument
  •  aanvraag Rijbewijs of omwisseling vreemd rijbewijs
  •  aanvraag Kids-ID
  •  aanvraag referentieadres
  •  leif (euthanasie, laatste wilsbeschikking, ..)
  •  begraafplaats
  •  nationaliteit
  •  huwelijk
  •  samenwonen
  •  referentieadres
  •  zorgwonen
  •  wijziging geslachtsregistratie
  •  voornaamswijziging
  •  erkenning
  •  geboorte aangifte
  •  adreswijziging (kan aangegeven worden via borsbeek.be/digitaaloket)
  •  vreemdelingenzaken

Dan maak je een afspraak!

Vanaf 18 november kan je een afspraak maken.  Dit kan op 3 manieren. Je kiest zelf wat voor jou het handigst is:

  • Je vult slechts een paar gegevens in het volgende e-loketformulier “Afspraak maken” en een medewerker van onze dienst belt je zo spoedig mogelijk terug om een afspraak te maken
  • Je belt naar het onthaal (03 320 94 00) om een afspraak te maken en hebt steeds je verblijfskaart (of identiteitsbewijs wanneer je geen verblijfskaart hebt) bij de hand.
  • Je maakt een afspraak aan de onthaalbalie en neemt hiervoor steeds je identiteitsbewijs mee

Indien je overdag niet werkt, vragen we om jouw begrip en samenwerking om geen afspraken in te boeken op maandagavond. Deze avondopening behouden we voor medeburgers die overdag niet tot op het gemeentehuis kunnen geraken.

Wie vanaf 25 november toch zonder afspraak komt, zal niet onmiddellijk geholpen kunnen worden. Het onthaal zal dan samen met jou kijken naar de eerst mogelijke vrije plaats in de agenda.

Heb je een louter informatieve vraag, stuur ons een bericht via het e-loketformulier “Vraag aan dienst Burgerzaken” of via mail naar burgerzaken@borsbeek.be. Mogelijk kunnen we jou een bezoek aan het gemeentehuis besparen. Vermeld wel steeds jouw rijksregisternummer! Dit hebben we immers nodig om een correct, volledig en op maat antwoord te bezorgen.

Snelloket, ook zonder afspraak! 

Voor een heel aantal eenvoudige en ‘snelle’ zaken van de dienst Burgerzaken hoef je geen afspraak te maken. Voor zaken die minder dan 5 minuten in beslag nemen, kan je terecht bij onze snelbalie.

  •  attesten rijksregister (dit kan je ook zelf thuis afprinten via Mijn dossier!)
  •  attest “goed gedrag en zeden” afhalen (aanvragen kan via het e-loket op borsbeek.be/digitaalloket )
  •  pin/puk code aanvragen (dit kan je digitaal aanvragen op borsbeek.be/burgerzaken)
  •  vragen of documenten over verkiezingen
  •  handtekening wettigen
  •  documenten eensluidend laten verklaren
  •  geboorte cadeaucheques
  •  problemen met e-ID
  •  e-ID activatie
  •  LRA Digitale sleutel
  •  tenlasteneming
  •  e-ID wijziging gegevens (na jouw verhuis die je digitaal kan aangeven via het  e-loket op borsbeek.be/digitaalloket )
  •  afhalen rijbewijs, reispas, documenten,..
  •  reistoelating minderjarige
  •  registratie polio vaccinatie

Ben je niet zeker of je een afspraak dient te maken?  Contacteer ons gerust via mail of telefoon met vermelding van jouw rijksregisternummer en we adviseren jou zo spoedig mogelijk.

www.borsbeek.be/burgerzaken

Een groot aantal zaken kan je reeds aanvragen of opstarten via www.borsbeek/burgerzaken.  Een attest bijvoorbeeld wordt dan opgestuurd per post of klaargelegd aan het onthaal volgens jouw keuze. Een adreswijziging kan je eveneens opstarten via onze website, je dient dan enkel nog langs het onthaal te komen om jouw eID aan te passen naar jouw nieuw adres. Een huwelijk, erkenning,… kan je eveneens reeds digitaal opstarten via www.borsbeek.be/burgerzaken. Een medewerker Burgerzaken bereidt dan reeds jouw dossier voor en contacteert jou om een afspraak te maken. Steeds meer zaken pakken we digitaal aan zodat wij de beste voorbereiding kunnen treffen en jullie geen tijd hoeven te verliezen.

Zo bespaar je jezelf in deze drukke tijden weer een bezoekje aan het gemeentehuis. Neem dus zeker steeds eerst even een kijkje op onze website!

Toekomst

We maken er werk van om in de toekomst een nieuw software pakket aan te kopen waarbij je volledig zelfstandig thuis een afspraak kan maken en meteen boeken. Je kan dan zelf het gewenste tijdstip aanduiden en ontvangt meteen erna een bevestiging met vermelding van de zaken die je dient mee te nemen naar jouw afspraak. Meer nieuws zal nog volgen!