Er komen pechverhelpingsdiensten voor fietsers in Kontich, Hove en Mortsel

KONTICH – Vandaag maandag werd de eerste fietskluis op het stationsplein in Kontich voorgesteld. Gebruikers van de fietsostrade F1 die er in panne vallen, kunnen met een vervangfiets uit die kluis hun rit zorgeloos verder zetten. Voor eind oktober zal over het ganse traject van de F1 elke drie kilometer een fietskluis staan. Ze komen op drie plaatsen in de Zuidrand (naast Kontich ook nog in Hove en Mortsel), alsook in Mechelen, Sint-Katelijne-Waver en Duffel.

Gedeputeerde Peter Bellens (CD&V): ‘Vandaag kunnen we twee mooie verhalen voorstellen die de provincie als bestuursniveau nog eens op de kaart zet. Vooreerst is er de successtory van de fietsostrades en dan heb je de fietspunten, die heel belangrijk zijn voor de sociale economie. Om één en ander nog meer kleur te geven stellen we de eerste fietskluis voor, een nieuwe manier van pechverhelping, die uniek is in de wereld. Tussen Mortsel en Mechelen zal om de drie kilometer een kluis komen te staan. Hier in Kontich vind je ze vlak aan het station, maar dat zal niet overal zo zijn.’

De provincie investeert 70 000 euro in het project dat gedurende twee jaar zal worden uitgetest. Het is zeer gebruiksvriendelijk. ‘De handleiding staat op de fietskluis. Met je smartphone verwittig je dat je pech hebt. Vervolgens krijg je een code toegestuurd waarmee je de kluis kan openen. Je plaatst je fiets erin en kan de elektrische vervangfiets eruit nemen. Het gaat uiteraard alleen maar over kleine herstellingen, met andere woorden: ze moeten op één dag kunnen worden uitgevoerd door de mensen van het Fietspunt, dat zich bevindt in het station van Mortsel-Oude God. Het gebruik van de vervangfiets is gratis, voor de herstelling moet je uiteraard wel betalen. Wanneer de fiets klaar is word je opnieuw verwittigd met een SMS-je. Vroeger waren er tien fietspunten. Dat zijn er ondertussen veertien geworden en er staan er nog verscheidene op de wachtlijst.’

Gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA): ‘Het is niet toevallig dat we de fietskluizen het eerst installeren langs de fietsostrade F1, want dat is met haar 6 000 gebruikers per dag meteen de belangrijkste. De bedoeling is om de fietsers niet alleen op een snelle maar ook op een veilige manier van punt A naar punt B te brengen. Wij proberen zoveel mogelijk te voldoen aan de wensen van de gebruikers. De installering van deze fietskluizen zal zeker worden gewaardeerd. Ze werken trouwens op zonne-energie. Uiteraard gaan we het gebruik ervan opvolgen en zien of er nood is om ze ook op andere plaatsen te installeren.’

Schepen Willem Wevers (N-VA): ‘Ik ben ervan overtuigd dat de kluizen er zullen voor zorgen dat nog meer mensen gebruik zullen maken van hun fiets om naar het werk of de school te gaan. Wie een auto heeft, vindt het logisch dat hij beroep kan doen op pech-verhelping. Nu hoeft de fietser, die begint aan een tocht van twintig kilometer, niet meer te vrezen dat hij lek rijdt. In het aller-slechtste geval zal hij anderhalve kilometer te voet moeten gaan. Volgende week wordt hier aan het station trouwens ook een Blue-bike geïnstalleerd.’ De boxen worden geplaatst door het bedrijf GRID. Om te beletten dat iemand er misbruik van maakt is er binnenin een camera geïnstalleerd die opnames maakt van zodra de kluis wordt geopend. De fiets zelf zal met een speciale bakfiets naar de hersteldienst in Mortsel worden vervoerd. (EM)