Gemeente Edegem lanceert nieuwe huisstijl tijdens jaarmarktfeesten

EDEGEM – Dit weekend, tijdens de jaarmarkt, lanceert de gemeente Edegem haar nieuwe huisstijl. Dit wordt het uithangbord van de gemeente en OCW samen, die sinds begin dit jaar één organisatie vormen. ‘In het logo zie je een schakel, die teken wil zijn voor partnerschap met andere gemeenten maar ook met andere diensten’, zegt burgemeester Koen Metsu (N-VA). ‘Het verwonderde me trouwens hoe vlot de samensmelting bestuur-OCMW bij ons is verlopen.’

Het nieuwe logo vertelt waar Edegem voor staat. ‘Klaar voor de toekomst maar met respect voor onze geschiedenis. Herkenbaar voor onze inwoners ook, met verwijzingen naar het wapenschild en het vorig logo, naar de stralen van de legende van de zonneblusser maar tegelijk fris, modern en dynamisch. Kortom, helemaal Edegem.’

Voor 2000 was het wapenschild van de gemeente meteen het logo, nadien kwam er een ander, dat nu weer aan vervanging toe is. ‘Ons bestuur is de laatste jaren sterk veranderd. We werken in een eigentijds gemeentehuis, met een moderne bedrijfsvoering. Ons nieuw vrijetijdscentrum is in aanbouw en het Huis van het Kind kent een nieuwe dynamiek.’

‘Tegelijk vindt de Edegem-naar veel van onze mooie gemeente terug in dit logo: de grote E van Edegem om te beginnen, dynamisch schuin geplaatst met een pijl richting de toekomst. Het heeft de vorm van een schild: een duidelijke link naar onze heraldiek, ons mooie verleden met kastelen en legenden en onze eigen vertrouwde omgeving.’

‘In alle klantenbevragingen die we al deden is het thuisgevoel van onze bewoners een constante. Het logo moet ook staan voor wat onze gemeente uitstraalt: een plek waar feest wordt gevierd, waar mensen elkaar kennen en helpen, waar het verenigingsleven bloeit en waar evenementen zoals de jaarmarkt of Rock Edegem een heel dorp op de been brengen ’
De nieuwe huisstijl van lokaal bestuur Edegem werd ontwikkeld door grafisch ontwerper Paul Nauwelaerts van de communicatiedienst. ‘We zijn blij dat we dit ‘binnen huis’ hebben kunnen laten ontwerpen.’ Ons nieuwe logo moest voor de volle 100 procent passen bij waar Edegem voor staat.’

Nauwelaerts: ‘De basis legde ik tijdens een workshop samen met de burgemeester, schepenen en algemeen directeur. We zaten vlug op dezelfde golflengte wat heeft bijgedragen aan het uiteindelijke resultaat. Ikzelf ben niet afkomstig van Edegem maar ik werk hier al wel acht jaar.’

Bedoeling is dat het logo geleidelijk aan zal worden ingevoerd. Alle materiaal dat het oude logo nog draagt, dienst eerst te worden opgebruikt. Bestellingen worden voorzien van het nieuwe ontwerp. Het zal terug te vinden zijn op naamkaartjes, briefpapier, het wagenpark (‘Voor alle duidelijkheid: er zullen geen nieuwe auto’s worden aangekocht’, voegde Paul Nauwelaerts er lachend aan toe), kledij, banners en de gevelvlag.

Op de foto worden de diverse toepassingen voorgesteld door, van links naar rechts, schepen Lawrence Vancraeynest, Koen Metsu, schepen Koen Michiels (allen N-VA) en ontwerper Paul Nauwelaerts. (EM)

;