Gemeentehuis van Kontich is vernieuwd en toegankelijk vanaf 21 januari

KONTICH – Het decreet lokaal bestuur streeft naar een maximale integratie van de gemeente- en OCMW- diensten. In het kader van deze integratie, renoveerde Kontich haar gemeentehuis, waardoor alle diensten binnenkort onder één dak huizen.

Men maakte gebruik van de renovatie om het gemeentehuis duurzamer en toegankelijker te maken en de dienstverlening te reorganiseren door klantvriendelijke ingrepen. De OCMW-diensten verhuizen op 28 januari van de Antwerpsesteenweg 62 naar het Gemeenteplein 1. Ook de administratieve gemeentediensten, die op de tijdelijke locatie aan de Mechelsesteenweg 83 zitten, keren terug naar het Gemeenteplein en wel één week eerder, op maandag 21 januari. Door deze veranderingen wijzigen voor verschillende OCMW- en gemeentediensten de openingsuren en contactgegevens.

Het vernieuwde gebouw is veel meer dan een klassiek gemeentehuis. Het Autonoom GemeenteBedrijf (AGB) baat het uit als een ‘bedrijvencentrum’. Dat betekent dat er naast de diensten van het lokaal bestuur ook externe partners zoals politiezone HEKLA, Wijk-werken en Consultatiebureau Kind & Gezin zijn gevestigd. Bovendien heeft men een archief met een leeszaal. In de toekomst kunnen ook externe personen of organisaties een vergaderzaal in het gebouw huren. Daardoor is er een onderscheid tussen de openingsuren van het onthaal van het gebouw en die van de dienstverlening.

Het gemeentehuis bereik je via het Gemeenteplein. Je meldt je aan bij het onthaal of rechtstreeks via de ticketzuil. Je krijgt een ticket en de bewegwijzering leidt je naar de juiste wachtruimte, balie of spreekkamer. Moet je voor een dienst of product in het gemeentehuis zijn, dan dien je hiervoor een afspraak te maken. Wanneer je langskomt, krijg je een ticket toegewezen aan het onthaal of je kan het zelf printen aan de ticketzuil. Vervolgens neem je plaats in de wachtruimte. Daar roept men je op om je naar een specifieke balie of spreekruimte te begeven, waar een medewerker je helpt. Heel dit proces speelt zich af het gelijkvloers.

Op de eerste en tweede verdieping zitten de back office diensten. Op de derde etage bevindt zich de multifunctionele zaal, waar ook de gemeenteraad plaatsvindt. In het totaal werken er 300 mensen bij de gemeente, het OCMW en het AGB. Ze hebben vier kernwaarden: voortdurend in beweging, gedreven door klant en kwaliteit, transparant en gericht op ieders kracht.

Afspraken worden gemaakt in functie van de beschikbaarheid van de medewerker. De mogelijkheden zijn hier ruimer dan de uren voor vrije inloop. Een afspraak maken doe je op www.kontich.be, aan het onthaal of op het nieuwe telefoonnummer 03 246 25 50. Soms moet je gewoon iets komen afgeven of ophalen. Dit hoeft niet op afspraak te gebeuren. Uiteraard kan je ook gebruik maken van het e-loket.

Op zaterdag 9 februari voorziet het gemeentebestuur rondleidingen om 10, 11, 12, 13, 14 en 15 uur, waarbij de leden van het college van burgemeester en schepenen je langs alle diensten en verdiepingen gidsen. Nadien is er een drankje voorzien. Inschrijven voor deze rondleiding is verplicht en kan tot en met vrijdag 1 februari op info@kontich.be. (EM/Foto FB Gemeente Kontich)

%d bloggers liken dit: