Laatstejaars geven onderricht over dodehoekspiegel in Borsbeek

BORSBEEK – Al voor het vijfde jaar op rij kregen leerlingen – traditiegetrouw tijdens de tweede dinsdag na de paasvakantie – van het lager onderwijs uit de Borsbeekse (maar nu ook Wommelgemse) scholen onderricht over de dodehoek. De dode hoek wordt gevormd door de plekken rondom een vrachtwagen waar je niet te zien bent voor de bestuurder ervan. De lessen zijn geen overbodige luxe wanneer men weet dat de kinderen het kruispunt aan de kerk dienen te trotseren, waar heel wat vrachtwagens passeren.

Het centrum van de gemeente is verboden terrein voor vrachtwagens van meer dan 5,5 ton maar schepen Walter Kiebooms (N-VA),zelf vaak genoeg geconfronteerd met de problematiek omdat hij zelf één van de gemachtigde opzichters is, weet dat dit moeilijk afdwingbaar is ‘Ze riskeren liever een boete dan om te rijden.’

Ann Verbinnen coördineerde de lessen. ‘Er wordt aan deelgenomen door de vierde- tot zesdejaarscholieren van GBS De Klinker (Jan Frans Stynenlei) en het Sint-Jozefinstituut (Lucien Hendrickxlei) en door de vierdejaars van De Boomgaard (Luitenant Karel Caluwaertsstraat in Wommelgem) en GBS ’t Laar (Maria Clarastraat in Wommelgem).Ze krijgen te horen waar ze moeten staan en welke de vijf punten zijn waar ze moeten mee rekening houden: gekleed in fluo, oogcontact houden, rechts achter de vrachtwagen blijven, niet naast of onder de zijspiegel staan, kortom: safety first.’

Kiebooms: ‘Het idee komt eigenlijk van collega-schepen en partijgenoot Kristof Van de Velde, die ook aan de basis stond van de gemachtigde opzichters. Vijf jaar geleden beslisten we om aan een algemene sensibilisering te gaan doen. Er passeren dagelijks 1 600 kinderen aan het gevaarlijke kruispunt aan de kerk. De Herentalsebaan en de R11 zijn gewestwegen. Voor heel veel mensen is Borsbeek een doorgangsgemeente. Het verkeer dat vanuit Heist-op-den-Berg en Lier naar Antwerpen rijdt, merkt vaak ter her hoogte van Capenberg in Boechout dat er een file op hen wacht in de richting van Mortsel. Ze draaien dus vrolijk rechts naar Borsbeek om zich daar dan uiteindelijk ook vast te rijden. Per etmaal passeren er 14 000 wagens door ons centrum.’

‘Het systeem van de gemachtigde opzichters is op zes jaar tijd behoorlijk uitgebouwd. Er is een beurtrol met 24 vrijwilligers die op vier verschillende plaatsen de kinderen laten oversteken tussen 8 uur en 8u30. ’s Middags en ’s avonds doen de leerkrachten dat.’ Een getuigenis: ‘Wij hebben niet de bevoegdheid om het verkeer te regelen maar moeten er enkel voor zorgen dat de kinderen veilig kunnen oversteken. Indien men ons negeert zijn wij bevoegd om nummerplaten door te geven aan de politie, die dan wél mag sanctioneren. Mij valt op dat autobestuurders vaak nog vlugger gaan afremmen dan het moet en ook de vrachtwagenchauffeurs zijn meestal gedisciplineerd. Het zijn vaak de fietsers maar je het meest last mee hebt en dan bijzonder de speed pedelecs. Onlangs reed er nog iemand mijn plakkaatje uit mijn handen.’

Dat de lessen in Borsbeek wel degelijk nut hebben bewijst het feit dat de helft van de dodehoekongevallen zeer ernstig. Is. Eén op vijf kent een dodelijke afloop en bij één op vier valt er minstens één zwaargewonde. (EM/Foto Marc Broeckx)

%d bloggers liken dit: