Nieuwe trage weg die Hof ter Linden verbindt met Fort 5 kreeg vlonder-pad

EDEGEM – Het nieuwe vlonder-pad in het Edegemse Hof ter Linden werd vandaag ingewandeld. Het verhoogde wandelpad is het sluitstuk in de aanleg van de trage wegen door het kasteeldomein. Wandelaars kunnen vanaf nu een volledige lus van vijf kilometer maken via de nieuwe trage wegen die Hof ter Linden verbinden met Fort 5. De aanleg van het vlonder-pad kadert in het project ‘Nature Smart Cities’ dat verschillende trage wegen plant in de Zuidrand.

Schepen Sofie De Leeuw (N-VA/ tweede van rechts op de foto) dook nog even in de geschiedenis van Hof ter Linden. ‘In 2012 kochten het gemeentebestuur, de vzw Kempens Landschap, het Agentschap voor Natuur en Bos en Provincie Antwerpen het domein aan. In 2014 werd een Masterplan uitgewerkt. Twee jaar later werd een oostelijk pad aangelegd, nadien een westelijk. Dit vlonder-pad van 250 meter lang is enkel bedoeld voor wandelaars, die nu vlot een tochtje van vijf kilometer kunnen maken. Ter gelegenheid van deze opening wil ik ook de verdienste van mijn voorgangster, voormalig schepen Goedele Van der Spiegel (Groen), onderstrepen. Zij heeft dit dossier zeer ter harte genomen.’

Gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA, uiterst rechts op de foto): ‘Dit is één van de vele projecten die de provincie en streekvereniging Zuidrand hebben uitgewerkt. Voor de gemeente is dit een uitstekende gelegenheid om meer groen te kleuren en groen is belangrijk voor het klimaat. De aanleg van dit vlonder-pad kadert in het beheersplan van Hof ter Linden. In de Zuidrand willen we in het totaal zeven nieuwe trage wegen realiseren.’

Het gaat om een trage weg die het bestaande Laarzenpad in Lint verlengt. In Kontich wordt de trage verbinding doorheen de oude spoorwegberm in het centrum voorzien van een half-verharding. Ook in de gemeente Aartselaar zal een vlonder-pad worden aangelegd langsheen een bestaande buurtweg in valleigebied. In Borsbeek wordt een verharding verwijderd en vervangen door een half-verharding. In Mortsel zal op de groene berm een half-verharding worden aangelegd. In Hove wordt gewerkt aan een trage weg langsheen de Lachenebeek.

Lemmens: ‘Het project Nature Smart Cities startte in september 2018 en loopt tot februari 2022. Doel is het ontwikkelen van een business model dat kleine en middelgrote gemeenten in staat stelt om groene infrastructuur te realiseren. Deze groene infrastructuur zal de gemeenten helpen zich te wapenen tegen de effecten van klimaatsverandering. In de Zuidrand ligt de focus op trage wegen in de valleien die bij hevige regenval op korte tijd veel water moeten bufferen en afvoeren. De ervaring die wordt opgedaan bij het opzetten en uitvoeren van de demo’s zal het business model voeden.’

‘Andere projectpartners zijn Southend on Sea Borough Council uit Groot-Brittannië, die de projectleiding op zich nemen, de stad Brugge, Universiteit Antwerpen – die hier in Edegem het fijnstof gaat meten -, Universiteit Gent uit België, alsook de stad Den Haag en gemeente Kapelle uit Nederland, Imperial College, Cambridge City Council uit het Verenigd Koninkrijk en stad Lille uit Frankrijk.’ De zeven gemeenten uit de Zuidrand zijn betrokken als observer partner. Dat wil zeggen dat zij tijdens overlegmomenten en workshops hun ervaringen bij de realisatie van green infrastructure kunnen delen. (EM)