Peru komt zondag een stukje dichter bij Edegem dankzij Chico Latino

EDEGEM – Op zondag 29 september brengt Chico Latino met haar jaarlijkse openluchtfeest Edegem en Peru weer een beetje dichter bij elkaar.

Chico Latino is een educatief project voor Peruaanse kinderen. Onderwijs is de basis voor een goede toekomst. Chico Latino wil deze kinderen die kans geven. Want goed onderwijs is een kinderrecht. Met opleidingen en educatieve spelen ondersteunt Chico Latino projecten in achtergestelde wijken en bergdorpen.

Was je er de vorige jaren ook al bij op het zonnige wijkfeest van Chico Latino op de Wattiezplaats, vlak bij Fort V ? Groot en klein babbelen, spelen, smikkelen, drinken en lachen dan op een fijne herfstdag en laten zich verwennen door uitstekende muzikanten, een Latijnsamerikaanse DJ en demonstraties van onder meer Capoeira en Tango .

De hele opbrengst van dit feest gaat dit jaar naar een nieuw project in Acopia. Een 50-tal indiaanse kinderen kunnen er elke namiddag terecht voor hulp bij hun huiswerk en leuke leerrijke spelletjes. Ze knutselen, zingen, spelen toneel en mogen zo echt kind zijn. En dat is heel bijzonder in een boerengemeenschap waar je vanaf je zes jaar bijna elk schoolvrij moment mee moet werken op het veld of thuis.

Iedereen is uitgenodigd om te komen feesten vanaf 14 uur. Je mag een echt Peruaans smulkraam verwachten. Peruanen verwennen je met eigen specialiteiten. En natuurlijk is er de onovertroffen Pisco Sour. Kinderen worden extra verwend met verhalen, ballonnen plooien, Mexicaanse snoeppoppen en een springkasteel. En natuurlijk is er ook live muziek, dansdemonstraties Capoera, Tango en de vertrouwde Belgische hapjes en drankjes.

Chico Latino ondersteunt verschillende projecten in en rond Cusco door het leveren van educatief materiaal, het geven van opleidingen en begeleiden van de verantwoordelijken van de projecten zoals Huancarani: van 2002 tot 2010 functioneerde dit eerste eigen project, hoog in de bergen. Uit verschillende omliggende bergdorpjes komen iedere zondag kinderen naar dit project. Met de ervaring uit Huancararani startte men in Choquepata een pilootproject waar men bestaande en nieuwe didactische materialen grondig kan testen en onderzoeken. Het is een project van integrale ontwikkeling. De visie van Chico Latino kan hier volledig tot zijn recht komen.

In deze wijkprojecten kunnen kinderen even ontsnappen aan de realiteit. Hier kunnen ze ook rustig hun huiswerk maken, spelletjes spelen,… Toch is de werking van deze projecten niet altijd even vanzelfsprekend. Ook de allerkleinsten worden niet vergeten. In Pronoei’s proberen geëngageerde buurtbewoners genoeg kennis mee te geven voor de lagere school. Een vast personeelslid gaat regelmatig op bezoek in de projecten. Bij ieder bezoek probeert hij/zij zoveel mogelijk pedagogische ondersteuning te geven en te luisteren naar de noden en vragen van de verantwoordelijken. Ze is de spreekbuis van al deze initiatieven.

Om de kinderen zo goed mogelijk te helpen, zijn er geregeld opleidingen voor opvoeders en onderwijzend personeel van lokale schooltjes.. Hoe beter de begeleiding, hoe beter de werking. Onder het motto: ‘al spelend leren’ worden leerervaringen, plezier en spel samengesmolten. (EM)