Protime uit Aartselaar draagt trots hoog in het vaandel

AARTSELAAR – Het Aartselaars bedrijf Protime, gevestigd op de Kontichsesteenweg, is gespecialiseerd in tijdregistratie, personeelsplanning en samenwerkingsplatformen. De voorbije jaren gingen er telkens 50 nieuwe werknemers aan de slag. Het softwarebedrijf werd elf keer uitgeroepen tot één van de beste bedrijven om er te werken, waarvan zesmaal in België. Hoe dat komt? CEO Peter s’Jongers weet het. ‘Trots. Daar draait alles rond.’

In 1995 werd het bedrijf opgestart. ‘Ik deed dat met twee vennoten. Momenteel hebben we 260 mensen in dienst. 180 daarvan werken hier in Aartselaar, de anderen zijn verspreid over onze vestigingen in Namen, Waddinxveen (in de buurt van Gouda), Frankfurt, Capellen (in Luxemburg), Parijs en Manchester. We zitten in een groeimarkt. Mensen gaan steeds flexibeler werken. Hoeveel vaste receptionistes vind je nog met een nine to five job? We rekruteren ‘emotioneel’. Wij zoeken naar mensen die passen bij het bedrijf, kijken minder naar diploma’s. Vaak merk je dat werknemers na zes maanden binnen onze firma op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Onze mensen groeien buiten hun comfortzone.’

Vorige week nog kwam het bedrijf in het nieuws omdat werknemers, die collega’s aanbrengen om voor Protime te werken, 1 280 euro krijgen en een fles champagne. ‘We kunnen de meest diverse jobs aanbieden voor mensen met een technisch profiel, ontwikkelaars, customer care medewerkers en consultants. Alles draait rond trots. Na liefde is trots datgene waar de mens het meest op zoek naar is. Wij zorgen ervoor dat onze werknemers ook fier zijn om voor ons te kunnen werken. Op die manier krijg je geëngageerde medewerkers.’

‘Uit verschillende enquêtes blijkt dat 70 procent van de mensen niet geëngageerd zijn op het werk. Daar moet je als bedrijf iets tegen doen. Wanneer je dat kan terug brengen naar 30 procent dan heb je goed gepresteerd. Vergeet niet dat er bij die 70 procent dan ook nog een tiende zit dat de boel saboteert. Velen denken dat het financiële aspect de doorslag geeft maar dat is niet waar. Wij zijn een KMO die gewoon marktconform betaalt. Het is de drive van de mensen die ons groot maakt. Kijk, velen zetten zich graag gratis in voor een sportclub of een vereniging. Diezelfde motivatie moet je als werkgever kunnen aanbieden. Wij hebben werknemers in alle leeftijdscategorieën, gaande van twintigers tot zestigers. Iedereen die de juiste ingesteldheid heeft draait mee.‘

Werknemers moeten zich persoonlijk kunnen ontwikkelen en doorgroeien. ‘Wij kunnen niet meteen het meest sexy product ter wereld aanbieden maar om mensen zich goed te laten voelen werken wij met kleine teams van pakweg tien personen. Vergelijk het met een voetbalploeg. De teamleider is dan de coach. Maar vergis je niet: die leven niet alleen op een eiland hé. We organiseren vele team momenten. Veel bedrijven verdwalen in de organigrammen en PowerPoint-presentaties. Wij stellen ons twee belangrijke vragen: wat doet elk team en wat belooft dat team aan de klant?’

Peter s’Jongers schreef een boek dat in januari zal verschijnen onder de titel ‘Trots!: waarom bedrijfscultuur wel een strategisch doel is’. In 2019 is er plaats voor 58 nieuwe mensen bij Protime. Dit jaar wordt een omzet van 29 miljoen euro verwacht, een toename van elf procent. (EM)