Scholieren uit Kontich, Hove en Edegem leren kwantumfysica aan Unief

WILRIJK – Experimenteren kan je leren, en wel op de Universiteit Antwerpen. Deze week steken leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs er zelf de handen uit de mouwen. Een hart dissecteren, kwantumfysica ontdekken door MineCraft, een robot programmeren, chemische brouwsels scheiden: het kan allemaal in Studio STEM. In het totaal zijn er 60 sessies. Maandag ontving men er leerlingen van het VTI en het Sint-Ritacollege uit Kontich, vandaag van Regina Pacis uit Hove en morgen van OLVE uit Edegem.

STEM is hot, zeker aan de Universiteit Antwerpen. Anine Van de Rijck van de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen: ‘Daarom gooien de faculteiten Wetenschappen en Toegepaste Ingenieurswetenschappen de deuren van hun practicumzalen voor het tweede achtereenvolgende jaar open voor ruim 800 scholieren uit het vijfde en zesde middelbaar. Dat zijn 200 leerlingen meer dan tijdens de vorige editie en nog hebben we een aantal scholen moeten ontgoochelen. De leerlingen volgen op school een opleiding met een wetenschappelijke, technologische of wiskundige achtergrond, en komen hier, op UAntwerpen in Wilrijk, proeven van STEM op universiteitsniveau. Wij hopen dat zoveel mogelijk leerlingen de smaak van wetenschappen te pakken krijgen want het werkveld heeft ze ze echt nodig.’

Blikvanger is zeker QCraft. Via deze variant op de populaire game MineCraft leren de jongeren de basisbeginselen van de kwantumfysica kennen. Fysicus Ben Van Duppen: ‘We hebben de regels van het populaire spel MineCraft aangepast aan de wetten van de kwantummechanica. Zo kunnen we jongeren inzicht geven in aspecten van deze theorie die zo tegen-intuïtief is dat zelfs Einstein het niet geloofde met zijn bekende uitspraak ‘God dobbelt niet.’ Een goed begrip van de kwantummechanica is cruciaal voor de werking en ontwikkeling van nieuwe IT-technologieën. Met QCraft kunnen we jongeren op een unieke manier inzicht geven in kwantummechanica.’

STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Een grootschalig actieplan van de Vlaamse regering heeft als doel de wetenschappelijke kennis van leerlingen bij te spijkeren en het aantal jongeren in STEM-richtingen te verhogen. De Universiteit Antwerpen werkt hieraan graag mee.

Wij gingen een kijkje nemen bij de leerlingen van Regina Pacis (zie foto UAntwerpen), die deelnamen aan de sessie ‘Ober, er zit een biosurfactant in mijn soep.’ Surfactanten zijn oppervlakte-actieve stoffen die de oppervlaktespanning van vloeistoffen verlagen waardoor vloeistoffen een groter oppervlak kunnen vormen en schuimen. Sophie uit Edegem en Alexandra uit Hove – die respectievelijk voor arts en kinesiste willen studeren – hebben geen problemen met de opdracht. ‘Wij hebben eerst de theorie gekregen van biochemische ingenieurswetenschappen. De uitvoering ervan is makkelijk te volgen via een stappenplan.’ Sophie getuigt dat de richting STEM almaar populairder wordt. ‘Er zijn veel eerstejaars bij ons op school. Vandaag zie je hier zestien laatstejaars aan het werk. Een andere, even grote, groep, is aan de slag op Campus Drie Eiken.’ Veerle Akkermans: ‘Dit project biedt leerlingen de kans om op andere manieren na te denken over concepten zoals orbitalen, elektronen en neutronen, zowel in de context van chemie als fysica. Wij hopen dat de leerkrachten later in de les nog refereren naar wat er in de workshop werd gezien maar die beslissing moet elke school zelf nemen.’ (EM/ Foto UAntwerpen)
et w