Sfinks scoort het best in ranking gendergelijkheid met 60 procent vrouwen

BOECHOUT – Keychange, een project van de PRS Foundation, klaagde vorig jaar het genderonevenwicht in onder meer de muzieksector aan. Zij streven naar 50 procent genderverdeling tegen 2022. De reactie van de Belgische festivalorganisatoren was luw. Enkel Sfinks Mixed en het Leuvense festival 20/21 schaarden zich achter de doelstelling.

59,46 procent van de artiesten op Sfinks is vrouwelijk. Geen enkele organisatie scoort beter. Cactus Festival Brugge (47,62 procent) en Francofolies Spa (44,74 procent) komen nog het meest in de buurt. Wanneer we naar de grootste festivals van het land kijken komen we op 20,45 procent op Dour, 8,17 procent vrouwen op Tomorrowland en 19,23 procent op Pukkelpop. Organisator Patrick De Groote: ‘Het aanbod van uiterst getalenteerde vrouwelijke artiesten is nochtans groot en Sfinks Mixed laat dat dit jaar ook graag zien in de line-up. Zoals de vrouwelijke Toeareg band Tartit in hun nieuwe nummer ‘Tamat’ (De vrouw) stelt: ‘De vrouw is de centrale pilaar van de tent en als de pilaar valt, valt de hele tent.’

Het volledige programma weergeven van Sfinks Mixed is onbegonnen werk. Een zeer onvolledig overzicht: We kunnen alvast zeggen dat Papa Mojito elke dag van de partij is. Lila Iké brengt iedereen in vervoering met haar groovy tunes en fluwelen zachte stem. Ze opent Sfinks Mixed met een mengeling van reggae, R&B en soul. lTROPKILLAZ is het duo Zegon and Laudz, twee van de grootste hip hop DJ/producers. Samen brengen ze een hete mix van electro, trap, hip hop, house, en tropische beats van Brazilië, Latijns-Amerika en Jamaica. Zij sluiten de eerste dag af.

Op vrijdag komt zowaar Slongs langs, net als Habib Koité, de grootste popster van Mali. Hij brengt blues, flamenco, pop en rock. Habib was al te gast op Sfinks in 1995. Nadien is het de beurt aan Gnawa Diffusion , een explosieve Algerijns-Franse gnawa band. De groep werd gelanceerd in 1993 met Légitime différence’ , en sindsdien toerden ze wereldwijd. Na een onderbreking van een paar jaar zijn ze nu klaar voor hun ‘grote comeback’.

Zaterdag is het de beurt aan Havana D’Primera, een gigantische Cubaanse Timba-band onder leiding van Alexander Abreu, die zeventien leden telt. Hun songs bezielen de nieuwe Cubaanse elan en ze worden beschouwd als de populairste groep van hun land. Khadija El Bidaouia begon dan weer haar carrière als danseres en werd vanaf 1979 beroemd als zangeres. Ze is een van de meest toonaangevende artiesten van de Chaabi en Aïta muziek.

Manou, die zondag aan de beurt komt, won de MAMA Award (MTV Africa) als de ‘beste artiest’ en FORBES AFRIKA benoemde haar, als enige vrouw, in de ‘Top 10 Best Afrikaanse Bassists’. Als Londenaar stevig geworteld in een smeltkroes van culturen, mixt de populaire DJ en radio-omroepster Emily Dust naadloos de hipste sounds van dancehall, Braziliaanse neo-baile, Bristol basgitaar, Angolese kuduro, grime tot Zuid-Afrikaanse gqom en UK underground vibes. Gramma-award-winnaars Jovenes Clasicos del Son maakten furore met hun uiterst originele vertaling van de traditionele Son naar een broeierige mix met soul, jazz, rap en funk. Antony B’s meest inspirerende artiesten zijn Bob Marley en Peter Tosh, een invloed die duidelijk aanwezig is. Sfinks sluit af met Anthony B. In 1992 werd hij bekend met de hits ‘Fire Pon Rome en ‘Raid Di Barn’ en ondertussen staan er meer dan 30 albums en 100 hits op zijn naam. (EM/ Foto Sfinks)

%d bloggers liken dit: