Stad Lier lanceert nieuwe website en e-loket

De stedelijke website ziet er sinds deze week anders uit. De voorbije maanden werd hard gewerkt aan een grondige update van de website in een nieuw jasje. Www.lier.be kreeg niet enkel een frisse nieuwe look, ook de toegankelijkheid gaat erop vooruit. Met deze vernieuwing spelen we in op de manier waarop onze inwoners, handelaars en andere klanten de website gebruiken. De website oogt fris en overzichtelijk en kreeg een duidelijke zoekbalk op de startpagina. De websitegebruiker zetten we hiermee centraal, nog meer dan ooit kunnen inwoners en andere klanten zo zelf hun weg vinden. Heel wat zaken kan je immers van thuis uit online aanvragen of opzoeken. Gemakkelijk en gebruiksvriendelijk.

Naast de zoekfunctie wordt op de startpagina gewerkt met enkele vaste en duidelijke rubrieken (knoppen) voor de belangrijkste en meest gebruikte items zoals ‘thuisloket’, ‘afspraak maken’, ‘meldingen’ en ‘vacatures’. Onderaan op de startpagina krijg je de laatste nieuwsberichten te zien. Contact & openingsuren vind je bovenaan naast de menuknop. In het menu, dat duidelijk werd opgedeeld per thema, kan je opnieuw terecht in een grote zoekbalk.

Ook het online afsprakensysteem werd vernieuwd. Zo wordt er bij een aantal producten, tijdens het maken van de afspraak, een wizard opgestart waarbij de klant extra vragen beantwoordt. Op die manier kunnen onze medewerkers de afspraken nog beter voorbereiden en foutief gemaakte afspraken, bv. bij een vergissing van een product, onderscheppen.

Vernieuwd e-loket
Daarnaast integreerden we een volledig nieuw e-loket in de website. Met dit nieuw e-loket op www.lier.be wordt het aantal automatisch afgeleverde documenten, zonder tussenkomst van de medewerker, uitgebreid. Daarmee worden bezoekers nog meer online verder geholpen zonder zich te moeten verplaatsen naar het stadskantoor. Wanneer je een attest uit bevolkingsregister (bv. bewijs van woonst of gezinssamenstelling), een akte van de burgerlijke stand (bv. een geboorteakte) of een uittreksel uit het strafregister van jezelf opvraagt, kan je dit meteen downloaden door aan te melden met je e-ID of It’s Me.

Bovendien is hier een koppeling voorzien met de e-box, de elektronische postbus die de federale overheid voorziet, zodat je je aangevraagde document ook daar ontvangt. Ook met Mijn Burgerprofiel, het initiatief van de Vlaamse Overheid, wordt er gekoppeld. Mijn Burgerprofiel verzamelt al je officiële gegevens en overheidsadministratie. Je kan aanvragen indienen, ze opvolgen en je ontvangt een bericht wanneer de status van je aanvraag is gewijzigd. Momenteel zijn deze koppelingen beperkt tot de bovenvermelde documenten maar het is de bedoeling om dit stapsgewijs verder uit te breiden.

Naast de vernieuwing van de stedelijke website, werd ook de website van het Paradijs volledig vernieuwd! Neem een kijkje op www.wzcparadijs.be.

%d bloggers liken dit: