Stuurgroep ‘Heraanleg Dé Herentalsebaan‘ Deurne dankt arbeiders met etentje

DEURNE – Nog even geduld en inwoners van de Zuidrand – we denken dan vooral uit mensen uit Borsbeek en een gedeelte van Mortsel – kunnen opnieuw de tram nemen op de vernieuwde Herentalsebaan wanneer ze een concert in de Roma willen bijwonen. Ook een bezoek aan AZ Monica wordt een stuk makkelijker.

De Herentalsebaan is nog niet helemaal klaar. Dat zal pas begin december zijn maar de stuurgroep ‘Heraanleg Dé Herentalsebaan’ was zo tevreden over het werk van de arbeiders dat ze hen vanmiddag (vrijdag) vergastten met een lunch. Districtsvoorzitter Tjerk Sekeris (N-VA): ‘De werken zullen negen maanden hebben geduurd. Daarmee liggen we zelfs iets voor op het voorziene schema. De ‘oude’ Herentalsebaan herken je niet meer. Het is een shared space geworden’. Dit verkeersconcept komt overgewaaid uit Nederland. Auto’s, voetgangers, fietsers en trams rijden gelijkgronds, met andere woorden: er zijn geen stoep(rand)en meer. ‘Waar we staan reden vroeger auto’s en toch is er geen probleem voor het verkeer.’

To Baaten, communicatieverantwoordelijke van de werkgroep: ‘Alles werd vernieuwd van gevel tot gevel: de rijbaan, voetpaden en de verlichting. Later komen er nog bomen en fietsbeugels.’ Op dit moment wordt gewerkt tussen het kruispunt met de Stevenslei en de parking van AZ Monica. De Stuurgroep ‘Heraanleg Dé Herentalsebaan’ heeft geïnvesteerd in mooie nieuwe winterplanten voor de hangmanden aan de gevels.

De Herentalsebaan is anderhalve kilometer lang waarvan nu 90 procent is heraangelegd. To Baaten: ‘Op donderdag 20 december gaan we met een feesttram onze vernieuwde straat in de bloemetjes zetten. Er is hier keihard gewerkt hoor. Soms waren er constant 30-40 arbeiders bezig. Wanneer ik dat vergelijk met sommige andere werven… Daarom ook dat we eraan hielden om die mensen eventjes in de watten te leggen. Normaal eten ze vlug-vlug hun boterhammen op in hun camionette. Vanmiddag mag het even wat langer duren bij ijssalon De Pinguïn.‘ In 2015 trok het district met de buurtmobiel naar de braderie op de Herentalsebaan, om de Deurnenaars te vragen hoe zij een her-aanleg zagen. Er was één grote wens: de kasseien moesten weg. Sekeris: ‘We hebben naar de bewoners geluisterd. Niet alleen wordt het rijcomfort voor fietsers en automobilisten verbeterd maar ook de geluidsoverlast is een pak minder door de rijweg in beton. We wilden vermijden dat de Herentalsebaan een tweede Nationalestraat wordt. Vandaar dat er geen stoepen meer liggen. We hebben het afgekeken van Gent, Rotterdam en Amsterdam maar het was ook een noodzaak. Alleen op deze manier konden alle verkeersfuncties behouden blijven.’

Baaten: ‘Onze stuurgroep heeft mooi werk geleverd dankzij de steun van Erik Lejeune, een detailhandelscoach van de provincie, maar die werd betaald door de stad om ons bij te staan. Na het voltooien van de straat gaat onze stuurgroep over in een buurtwerking want we willen er zijn voor alle handelaars, bewoners en bezoekers. De Grand Opening plannen we in maart dus daar kruipt zeker nog wat tijd in. Er komt onder meer een kunstwerk dat mensen welkom heet op de Herentalsebaan. Denk aan de slogan ‘I love Amsterdam’, die je in heel de Nederlandse hoofdstad ziet. De werken hebben het voordeel dat er nog een hechtere band is ontstaan tussen de handelaars en hun klanten. Uiteraard hoorde je hier en daar wel eens iemand klagen maar uiteindelijk werd alles met de glimlach opgelost.’ (EM)

%d bloggers liken dit: