Thierry La Grange uit Boechout is een onvoorwaardelijke 2 CV-fan

RANST – De voorbije dagen werd op het voormalige militaire domein in Broechem een meeting gehouden van 2 PK’s – of, in het Frans: 2 CV’s. Van over heel Europa kwamen eigenaars naar de deelgemeente van Ranst afgezakt. Regioverantwoordelijke Thierry La Grange woont in Boechout en – hoeft het gezegd – is zelf al jaren fan.

De bijeenkomst stond dit keer in het teken van het 70-jarig bestaan van de auto. Belgische 2 CV’s-clubs hebben een reputatie te verdedigen wanneer het over het organiseren van dergelijke events gaat. Organisator Ruud Michiels: ‘Vroeger vonden deze reünies plaats in Rochefort. Dit keer werd besloten om naar het Antwerpse te trekken en daar stonden de twee Vlaamse clubs (de Heistse Bokkenrijders en Huppel uit Deinze, met ook een clublokaal in Schilde) klaar om de deelnemers te verwelkomen. Uiteraard is dit een hele organisatie. Ik ben omringd door een 40-tal permanente medewerkers. Onze vereniging, Huppel, heeft 300 leden, maar daarenboven zijn er nog een aantal nevenclubs. Bedoeling is voorhal ervaringen uit te wisselen maar tijdens het jaar organiseren wij weekendbijeenkomsten met zo’n 50 wagens. Om de twee jaar is er dan een wereldtreffen in een ander land.’ Dit keer was dit dus in België, in 2020 is het Poolse Toron aan de beurt.

La Grange: ‘De deelnemers komen uit veertien verschillende landen, waaronder Portugal, Finland, Polen en Kroatië. Het gaat er dan ook heel gemoedelijk aan toe. Iedereen brengt zijn eigen tentje mee en maakt er van woensdag tot en met zondag een vakantie van. Wij, als organisatoren, bieden uiteraard wel wat in de plaats. Zo was er Visit Lier, waarbij je kortingen kreeg bij aankopen in de stad, werd er een rondrit georganiseerd volgens het bolleke-pijl-systeem, was er een wedstrijd waarop je tien meter steil omhoog moest rijden en werden de festiviteiten afgesloten met taartengooien. ’s Avonds zijn er dan verschillende bands komen optreden. In het totaal verbleven er constant 504 2 cv’s maar daarenboven mochten we toch rekenen op ongeveer 3 000 dagtoeristen.’

Michiels: ‘De 2 pk is een icoon geworden, net zoals de Mini Cooper of de Kever. Op 27 juli 1990 rolde het laatste exemplaar van de band. Hij was in 1948 ontworpen als een goedkoop vervoermiddel voor boeren om vier personen met een mand eieren probleemloos over een braakliggend veld te loodsen. Wie een 2 cv bezit heeft meteen de microbe te pakken. Ik doe al mijn reizen met dat autotootje, ja, ook met een caravan erachter aan. Ik zorg er dan wel voor dat ik – wanneer ik een berg oprij – voorop lig maar vergis je niet: die auto haalt snelheden van 110 tot 120 kilometer per uur.’

Voor Thierry was de aankoop van de 2 cv in feite een alternatief. ‘In 1976 werd ik achttien jaar en ik wou een motor kopen. Dat mocht echter niet van mijn vader maar ik had geen geld om me een auto aan te schaffen. Een paar weken later zag ik een advertentie voor een tweedehands 2 pk in een plaatselijk weekblad staan. Voor 3 000 frank (75 euro) was hij van mij. Zo heb ik contact gezocht met andere eigenaars en in 1981 ben ik bij Huppel terecht gekomen. Sinds 1982 houden we elk jaar een clubmeeting. Die heeft tot in 2002 in Borsbeek plaatsgevonden en daarna zes keer in Dessel en achtmaal in Zandvoorde. Van 7 tot en met 10 september verzamelen we in Wetteren. Daar zijn dan onder meer een bierproeverij, een kampvuur, een rally, een bowlingwedstrijd en een BBQ voorzien.’ (EM/ Foto 2 CV Club Huppel))

 

%d bloggers liken dit: