Vlaanderen geeft 50 000 euro aan Boechout, voor de derde maal fietsgemeente

Boechout is voor de derde maal uitgeroepen tot fietsgemeente van Vlaanderen. Eerder gebeurde dat in 2012 en 2015.  Dat maakte minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld, zie foto) vanmiddag bekend. In de andere categorieën wonnen Kortrijk en Deinze. De drie gemeenten ontvangen een cheque van 50 000 euro, die uiteraard dient te worden aangewend voor fietsinfrastructuur.

Boechout haalde het in de categorie ‘gemeenten met minder dan 20 000 inwoners’ voor Ravels en Zutendaal. De winnaars werden bekend gemaakt tijdens het virtuele fietscongres dat wordt georganiseerd door VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) met de steun van de Vlaamse Overheid en de Stad Antwerpen.

Peeters: ‘Het goede nieuws is dat er heel wat steden en gemeenten opvallend beter scoren dan het Vlaamse gemiddelde en dus goed bezig zijn. We hopen dat Boechout anderen kan inspireren om het ook beter te doen.’

‘De globale resultaten geven aan dat er in de gemiddelde Vlaamse stad of gemeente nog heel wat werk aan de winkel is om het veiligheidsgevoel van de fietsers te verhogen en het fietscomfort te verbeteren. Een project waar we allemaal samen onze schouders onder moeten zetten.’

‘Fietsen is goed voor onze gezondheid, voor het klimaat en voor de stedelijke leefbaarheid. De inspanningen die veel steden en gemeenten leveren om het fietsen veiliger en comfortabeler te maken, verdienen dus alle lof. Bij het uitstippelen van een ambitieus fietsbeleid geven we de lokale besturen graag een steuntje in de rug.’

‘Door verder te investeren in veilige, comfortabele en aantrekkelijke fietsnetwerken die woonkernen, scholen en tewerkstellingspolen verbinden, kunnen we samen de Vlamingen ertoe aanzetten om vaker voor de fiets te kiezen.’

De negen genomineerden werden doorgelicht door een gespecialiseerd studiebureau. Boechout werd geroemd om haar doordacht en ambitieus fietsbeleid. De gemeente haalde liefst 88,8 procent: 4,4 op vijf voor ‘beleving’ (aangenaam fietsen, comfort, veiligheid voor ouderen en kinderen …), 4,5 op vijf voor ‘infrastructuur’ en 4,5 op vijf voor ‘communicatie’.

Schepen voor Mobiliteit Rudi Goyvaerts (PRO Boechout & Vremde): ‘De concurrentie wordt elk jaar maar groter en groter. Dat maakt het voor ons moeilijker maar anderzijds is het een goede zaak voor de fietsinfrastructuur in Vlaanderen.’

‘Dat we deze prijs opnieuw winnen is heel straf en toont ook dat de mensen ons beleid weten te appreciëren. Je mag ook niet vergeten dat we in de categorie -20.000 inwoners zitten en dat dat de categorie is met de meeste concurrenten.’

Met een score van net geen 89 procent terwijl het gemiddelde op 45 ligt haalt Boechout een mooie prestatie binnen.

Boechout haalde zelfs het maximum (vijf op vijf) voor de aanpak voor de gemeente in verband met klachtenbehandeling of vragen in verband met fietsinfrastructuur; 4,7 op de groene omgeving waarin kan worden gefietst, 4,6 voor het feit dat bij een her-aanleg van straten rekening wordt gehouden met de fietser en 4,5 op vijf omdat de gemeente het fietsen aanmoedigt. De ‘slechtste’ score (4,2) was voor het feit dat ouderen en kinderen niet altijd veilig kunnen fietsen en dat men niet aan alle kruispunten even vlot kan oversteken. Er zijn echter gemeenten die op geen enkel aspect 4,2 halen. De schepen weet nog niet wat er met die 50 000 euro zal gebeuren. ’Dat moet nog worden afgesproken.’

Tekst: Antwerps Persbureau

%d bloggers liken dit: