Week van de Korte Keten met 400 activiteiten waarvan vijf in de Zuidrand

KONINGSHOOIKT – Korte Keten-verkoop zit in de lift. Consumenten houden ervan omdat ze zeker zijn van vers, betaalbaar en kwaliteitsvol voedsel. Tegelijkertijd steunen ze de lokale economie en ontdekken ze het verhaal achter de producten. Van zaterdag 4 tot en met zondag 12 mei zetten de vijf Vlaamse provincies, de Vlaamse overheid, VLAM en Steunpunt Korte Keten de lokale producenten in de schijnwerpers met meer dan 400 belevingsvolle activiteiten van proeverijen en bedrijfsbezoeken tot opendeurdagen en boerenmarkten. Vijf daarvan vinden plaats in de Zuidrand, meer bepaald in Mortsel, Aartselaar en Edegem.

In Hoevewinkel Vercammen in Koningshooikt gaven minister Koen Van den Heuvel en gedeputeerden Ludwig Caluwé en Kathleen Helsen (allen CD&V) de aftrap van de Week van de Korte Keten. Tijdens een rechtstreekse uitzending op Radio 2 Antwerpen werd de Korte Keten Kop van de provincie Antwerpen bekend gemaakt: Het Boerenijsje uit Loenhout. . Onderaan vindt u een overzicht van wat men in onze Zuidrand organiseert maar er zijn nog veel meer activiteiten. We pikken er een aantal uit: ontbijten of lunchen tussen de koeien (Wuustwezel) een azalea kopen (Lochristi), een kaasmakerij bezoeken (Hamont-Achel), de Korte Keten-fietsroute volgen (Zemst) en BBQ-en in een kerk (Roeselare). Een volledig overzicht vind je op www.weekvandekorteketen.be

Ludwig Caluwé: ‘De Korte Keten heeft steeds meer succes omdat mensen graag weten wat ze op hun bord krijgen. Uniek aan korte ketenverkoop is het rechtstreekse contact tussen de klant en de lokale producent. Dit heeft tal van voordelen. De klant is zeker van lekkere, verse producten en weet ook waar ze vandaan komen. De lokale producent is zeker van de prijs en krijgt de kans om zelf te vertellen waar zijn product voor staat. Extra interessant is het aantal voedselkilometers dat met zo’n korte keten heel wat kleiner uitvalt. Veertien procent van de productie in de provincie Antwerpen verloopt via een rechtstreekse transactie tussen de verkoper en de consument. In de stad pakken wij uit met de Buurderij: een netwerk van boeren die fruit, groenten, brood, vlees, kaas, hoeve-ijs, ambachtelijk bier,… verkopen. De consument betaalt online en haalt zijn bestelling één keer per week af op de Buurderij, waar hij meteen kennis kan maken met de producenten.’

Kathleen Helsen: ‘Met de provincie hebben we vastgesteld dat er heel wat goede producenten zijn maar mensen vinden niet altijd makkelijk de weg naar de markt. Dit is de tweede maal dat we de Week van de Korte Keten organiseren. Het aantal inschrijvingen tegenover vorig jaar is behoorlijk toegenomen, wat een leuke vaststelling is.’ Koen Van den Heuvel merkte op dat zestien procent van de Vlamingen Korte Keten-verbruikers zijn. ‘90 procent van hun uitgaven doen ze op de hoeve zelf.’

*De activiteiten in de Zuidrand zijn:

*Vrijdag 10 en zaterdag 11 mei: Kom buurten op je Buurderij in Gaanderij Ter Linde (Mortsel)

*Zondag 12 mei: Ambachtelijk Hoeve ijs en proeverij bij Bella & Rosita (Edegem), Hoevepicknick en Strekenmarkt Zuidrand(Aartselaar) en Begeleide Fietstocht langs boeren uit de Zuidrand (Aartselaar en Edegem) (EM/ Foto FB Week van de Korte Keten)