Zeven gemeenten uit de Zuidrand nemen deel aan straatvinken op 16 mei
ANTWERPEN – Op donderdag 16 mei vindt op initiatief van de Ringland Academie voor het tweede jaar op rij het burgerwetenschapsproject ‘Straatvinken’ plaats. Die dag tellen burgers een uur lang het verkeer in hun straat. Zo gaan ze samen met wetenschappers na of het verkeer jaar na jaar gezonder wordt. Voor deze tweede editie werd daartoe ook een verkeersleefbaarheidsscore uitgewerkt. Kandidaat-tellers kunnen zich inschrijven via www.straatvinken.be. Voor de Zuidrand nemen Aartselaar, Boechout, Borsbeek, Hove, Kontich, Lint en Wilrijk deel aan het initiatief.
Om na te gaan hoe gezond het verkeer in de straten is, ontwikkelde de Ringland Academie samen met de Universiteit Antwerpen en HIVA – KU Leuven voor de tweede editie bijkomend een verkeersleefbaarheidsmeting. Burgers zullen niet alleen een uurtje het verkeer tellen, ze worden ook gevraagd een verkeersleefbaarheidsbevraging in te vullen. Op basis van acht indicatoren, waaronder verkeersdrukte, aandeel gemotoriseerd verkeer en straatinrichting, krijgt elke straat zo een verkeersleefbaarheidsscore. De bevraging peilt bij de deelnemers ook naar hoe ze hun straat beleven. Burgers en overheden krijgen zo voor de eerste keer en op deze schaal zicht op de leefbaarheid in de straten. Jaar na jaar zou die leefbaarheid moeten verbeteren door het lagere aandeel van het autoverkeer. Straatvinken wil tot 2030 de evolutie van het verkeer op straatniveau in kaart brengen. Zowel in Antwerpen als in Leuven is de modal shift naar duurzamer verkeer een belangrijk thema, respectievelijk in het Toekomstverbond tussen de Antwerpse burgerbewegingen en de overheid, en in de Leuvense Roadmap 2050 en Regionet.
De eerste editie van mei 2018 in de Vervoerregio Antwerpen en in Leuven toonde aan dat er tegen 2030 nog flink wat inspanningen nodig zijn om de burgers te doen kiezen voor alternatieven voor de auto. 70 procent van het getelde verkeer bestond toen uit auto’s, bestelwagens en vrachtwagens, 30 procent waren voetgangers, fietsers, en bussen en trams. Zowel in Leuven als in Antwerpen bleken er evenwel grote verschillen te zijn tussen de binnenstad binnen de Ring en de zones buiten de Ring. Terwijl in de binnenstad ongeveer 50 procent auto’s werden geteld , steeg dat aandeel in de rand fors naar meer dan 80 procent. In de Antwerpse districten buiten de Ring bestond het verkeer voor 67 procent uit auto’s, mede door de druk van het autoverkeer dat uit de rand komt. ‘
Een van de doelstellingen van het Toekomstverbond, in 2017 afgesloten tussen de overheid en de Antwerpse burgerbewegingen, is de realisatie van een modal split 50/50 in de Vervoerregio Antwerpen. Dat betekent dat tegen 2030 de helft van de verplaatsingen gebeurt op een duurzame manier: te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. In de Vervoerregio Antwerpen gaan daarom 33 gemeenten, van Beveren tot Malle en van Essen tot Lier, samen de uitdaging aan om jaar na jaar beter te scoren. Meedoen kan op een heel eenvoudige manier. Maak op donderdag 16 mei slechts één uur van je tijd vrij en vink van 17 tot 18 uur aan hoeveel voetgangers, fietsers en andere voertuigen er door je straat passeren. Dat doe je met een speciaal ontwikkelde tel-app of met een papieren telformulier. (EM/ Foto www.straatvinken.be)